Green Energy oraz szwedzki oddział DHL Freight rozpoczęły wspólny pilotażowy projekt, polegający na testowaniu zaawansowanych systemów fotowoltaicznych na dziesięciu ciężarówkach napędzanych alternatywnymi paliwami: HVO (uwodorniony olej roślinny) oraz skroplonym biogazem (LBG).
Zakres pilotażu i technologia
Pojazdy biorące udział w projekcie będą kursować przez 12 miesięcy na trasach w całej Szwecji – od Luleå na północy po Skanię na południu. Instalowane na dachach ciężarówek panele słoneczne mają za zadanie zasilać pokładowe systemy, takie jak windy załadunkowe i układy chłodzenia. Dzięki temu zmniejsza się obciążenie alternatora, zużycie paliwa oraz emisje związane z eksploatacją pojazdów.
Testowane są systemy o mocy 240 Wp (na czterech ciężarówkach z HVO i czterech z LBG) oraz 320 Wp (na dwóch pojazdach z LBG), zarówno na modelach Scania, jak i Volvo. Każdy pojazd wyposażono w kontroler ładowania oraz oprogramowanie Fleet Tracker do monitorowania wydajności i zbierania danych w czasie rzeczywistym.
Efekty wcześniejszych wdrożeń i oczekiwania
Green Energy podkreśla, iż wcześniejsze wdrożenia tej technologii na flotach z silnikami diesla pozwoliły zredukować zużycie paliwa i emisje CO₂ o 4–7%. Obecny pilotaż ma sprawdzić efektywność rozwiązań solarnych na pojazdach napędzanych paliwami alternatywnymi.
Już dziś ograniczyliśmy emisję gazów cieplarnianych dzięki pojazdom elektrycznym i na biopaliwa w naszej sieci transportowej. Teraz robimy kolejny krok, testując zaawansowane panele słoneczne z Green Energy. Ta kooperacja pozwala nam zbadać, jak fotowoltaika może uczynić nasze ciężarówki jeszcze bardziej wydajnymi i zrównoważonymi.
– Ylva Öhrnell, Sustainability Manager, DHL Freight Sweden
Ultracienkie i wytrzymałe panele słoneczne Green Energy już wykazały wysoką wydajność w ekstremalnych warunkach pogodowych. To daje nam pewność, iż sprawdzą się w zróżnicowanym szwedzkim klimacie i przyniosą wymierne korzyści naszej flocie.
– Ylva Öhrnell
Ten pilotaż opiera się na sprawdzonych wynikach we flotach diesla, gdzie nasze systemy solarne zmniejszyły zużycie paliwa i emisje CO₂ o 4–7%. Jesteśmy ciekawi, jaki będzie wpływ fotowoltaiki na efektywność i niezawodność ciężarówek DHL z napędami alternatywnymi.
– Anders Mikkelsen, Strategic Sales Manager, Green Energy
Innowacyjne rozwiązania dla transportu
W projekcie wykorzystano cienkowarstwową technologię paneli CIGS, zaprojektowaną specjalnie do zastosowań transportowych. Panele są lekkie, odporne na ogień, warunki atmosferyczne oraz wstrząsy, a ich montaż nie wpływa negatywnie na aerodynamikę pojazdu.
Znaczenie projektu dla dekarbonizacji transportu
Pilotażowa kooperacja Green Energy i DHL Freight Sweden stanowi krok w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego, łącząc odnawialną energię słoneczną z paliwami alternatywnymi. Celem jest ograniczenie kosztów eksploatacyjnych, emisji oraz zapewnienie niezawodności codziennych operacji flotowych.
Zobacz również:
- Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach. Nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany
- Europejski rynek PPA rośnie: 1 429 MW w czerwcu, fotowoltaika dominuje
- Aukcje OZE 2025: Fotowoltaika znów górą, wiatr i inne źródła w cieniu
- Fotowoltaika przetrwała morskie fale! Przełomowe testy w Holandii
- Nowość z Holandii: ognioodporna powłoka AllShield Blue dla dachów z fotowoltaiką
Źródło: Green Energy