Władze informują, iż kontrole będą przeprowadzane zarówno przez pracowników podmiotu, który zajmuje się w tej chwili odbiorem odpadów, jak i urzędników. Kontrolerzy sprawdzą, jakiego rodzaju odpady wrzucane są do poszczególnych pojemników i czy na pewno do pojemnika przeznaczonego np. na plastik i metal trafiają puszki i butelki po mleku, czy też może odpadki, które powinny trafić do frakcji bioodpadów. Bo to od jakości segregacji właśnie zależy ostatecznie wysokość stawki opłaty za odbiór odpadów. - Z naszego doświadczenia wynika, iż odpady, które powinny trafiać do określonych pojemników, wrzucane są np. do pojemnika na śmieci zmieszane. Kontrolerzy sprawdzą również, czy pozostałe odpady segregowane są zgodnie z przyjętymi zasadami – wyjaśnia wójt Joanna Jabłońska.Czy zaniedbania w tym obszarze mogą pociągnąć za sobą jakiekolwiek konsekwencje? Owszem. Skutki zaniechań właściciele nieruchomości odczują bardzo szybko. - jeżeli oględziny przygotowanych pojemników i worków potwierdzą, iż odpady były zbierane w niewłaściwy sposób, to śmieci po prostu nie zostaną odebrane. Będzie można naprawić swój błąd, segregując śmieci w odpowiedni sposób. Zostaną odebrane w czasie kolejnego, przewidzianego w harmonogramie, wywozu – zaznacza włodarz gminy.Śmieciowa recydywa spotka się z ostrzejszą reakcją. jeżeli błędy w segregacji będą się powtarzały, to urząd przeprowadzi postępowanie administracyjne i nałoży na właściciela gospodarstwa wyższą opłatę. - Prawidłowa segregacja ma oczywiście ogromne znaczenie. Chodzi przecież o zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych, co wpływa bezpośrednio na ponoszone przez nas koszty. Im większa ilość odpadów zmieszanych jest produkowana przez naszych mieszkańców, tym wyższe są koszty utrzymania tego systemu. Gminy są zresztą zobligowane do tego, aby osiągać odpowiednie poziomy recyklingu masy odpadów komunalnych, a ich wysokość także rośnie. Z roku na rok – podkreśla wójt Jabłońska.Jeśli dany samorząd nie osiąga nakazanych mu poziomów, otrzymuje wysokie, finansowe kary. I, jak nietrudno się zresztą domyślić, także one wpływają później na wysokość „śmieciowej” opłaty. Urząd przypomina również, iż kontrole będą przeprowadzane na podstawie przepisów zawartych w ustawie z 13 września 1996 roku - „O utrzymaniu czystości i porządku w gminach”. Czytaj także:Gm. Wojsławice. Biogazownia zwiększy obrotyGm. Żmudź. Zainstalują ponad 6,5 km sieci wodociągowejGmina Leśniowice otrzymała pieniądze na wodną inwestycjęGm. Leśniowice. Gmina żegna Stanisława Kosiarza