Przemiany w globalnej branży motoryzacyjnej
Nowy raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) wskazuje na istotne zmiany w światowym przemyśle motoryzacyjnym, które mają bezpośrednie konsekwencje dla gospodarek oraz sektora energii. Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych oraz zmiana geograficzna centrów produkcji i sprzedaży to najważniejsze trendy wpływające na przyszłość rynku.
Dominacja pojazdów elektrycznych i zmiana liderów rynku
Według raportu IEA, światowa sprzedaż samochodów w 2024 roku zbliżyła się do 80 milionów sztuk, odrabiając straty po pandemii. Wzrost ten napędzany był wyłącznie przez samochody elektryczne i hybrydowe, które stanowiły około 45% całkowitej sprzedaży. Jednocześnie sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi (ICE) spadła o 30% względem szczytu z 2017 roku. Nowi gracze na rynku coraz śmielej zdobywają udziały w segmencie pojazdów elektrycznych.
Chiny na czele światowej produkcji i eksportu
Chiny i inne gospodarki wschodzące odpowiadają w tej chwili za ponad połowę światowej sprzedaży samochodów, podczas gdy w 2000 roku było to jedynie 20%. Od 2010 do 2024 roku produkcja samochodów w Chinach podwoiła się, dzięki czemu kraj ten odpowiada za 40% globalnych mocy produkcyjnych. Dla porównania, Europa i Ameryka Północna mają po 15% udziału. W 2024 roku Chiny wyprzedziły Unię Europejską jako największy eksporter samochodów na świecie, a około 70% sprzedawanych globalnie pojazdów elektrycznych pochodzi z chińskich fabryk.
Znaczenie branży motoryzacyjnej dla gospodarki i energii
„Globalny przemysł motoryzacyjny jest filarem wielu gospodarek narodowych, bezpośrednio zatrudniając ponad 10 milionów osób na świecie i wspierając miliony dodatkowych miejsc pracy. Rynek samochodów to jeden z największych rynków pojedynczego produktu – a pojazdy są dziś największym źródłem światowego popytu na ropę.” – Fatih Birol, dyrektor wykonawczy IEA
IEA podkreśla, iż branża motoryzacyjna przechodzi w tej chwili trzy strukturalne zmiany: przesunięcia geograficzne produkcji, zmiany regionów napędzających wzrost sprzedaży oraz ewolucję technologii preferowanych przez nabywców.
Wyzwania i szanse dla producentów
Raport analizuje, w jaki sposób dotychczasowi producenci i kraje mogą wzmocnić swoją konkurencyjność w średnim i długim terminie. Zwraca uwagę na konieczność elastycznego podejścia do strategii technologicznych, ponieważ choć sprzedaż pojazdów spalinowych maleje w Chinach i krajach rozwiniętych, w innych regionach może jeszcze wzrosnąć.
Koszty produkcji i przewaga Chin
Produkcja samochodów w Chinach, zwłaszcza elektrycznych, jest tańsza niż w krajach rozwiniętych. Wynika to głównie z dużej skali produkcji i integracji pionowej. Różnice w kosztach energii i pracy mają mniejsze znaczenie. Komponenty układu napędowego, w tym baterie, odpowiadają za prawie 40% różnicy kosztów między Chinami a krajami rozwiniętymi. Przeciętne ceny ogniw baterii w Chinach są o ponad 30% niższe niż w Europie i o ponad 20% niższe niż w USA.
Perspektywy dla produkcji baterii poza Chinami
IEA wskazuje, iż różnice w kosztach produkcji baterii można zniwelować poprzez inwestycje i rozwój efektywności produkcji. Około 30% tej różnicy wynika z dostępu do tanich komponentów i surowców, ale aż 50% – z przewagi w zakresie automatyzacji i organizacji produkcji. Wzrost doświadczenia i skali produkcji poza Chinami może pozwolić na osiągnięcie podobnych kosztów.
Źródło: IEA














