Panele fotowoltaiczne na torach – jak to działa?
Projekt Solveig rozpoczął się w styczniu 2025 roku w Achères, gminie położonej w departamencie Yvelines, w północno-środkowej Francji. Na torach umieszczono osiem modułowych paneli fotowoltaicznych, które będą testowane przez co najmniej sześć miesięcy. Instalacja bazuje na specjalnych kontenerach solarno-magazynowych, opracowanych przez AREP – spółkę zależną SNCF, specjalizującą się w innowacjach infrastrukturalnych.
Modułowa budowa tych paneli pozwala na łatwe rozmieszczanie i przenoszenie instalacji w zależności od potrzeb. To rozwiązanie ma ogromny potencjał, zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się systemach kolejowych, gdzie elastyczność i szybkość instalacji są kluczowe.
Ambitne plany SNCF – 1000 MW energii do 2030 roku
Francuska kolej nie zamierza poprzestać na małej skali. SNCF planuje zainstalować panele fotowoltaiczne o łącznej mocy do 1000 MW do 2030 roku. To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na energię w kraju, w którym ponad 80% pociągów jest zasilanych elektrycznie.
Strategia realizacji projektu będzie prowadzona etapami, a celem jest nie tylko zaspokojenie potrzeb energetycznych kolei, ale także zwiększenie efektywności energetycznej całego systemu transportowego. W obliczu europejskich planów dekarbonizacji i transformacji energetycznej, takie projekty mogą odegrać kluczową rolę w realizacji celów klimatycznych.
Optymalizacja i potencjał eksportowy
AREP, odpowiedzialne za techniczną stronę projektu, planuje optymalizować wydajność paneli fotowoltaicznych i obniżać koszty ich produkcji oraz instalacji. Specjalne kontenery ISO, wykorzystywane w projekcie, umożliwiają łatwy transport i instalację paneli w różnych lokalizacjach, co daje ogromne możliwości rozwoju na innych rynkach.
Według dyrektora AREP, rozwiązanie ma potencjał eksportowy nie tylko na rynki europejskie, ale również globalne. Modułowa budowa i możliwość łatwego skalowania projektu czynią go atrakcyjnym dla innych krajów, które chcą rozwijać swoje systemy transportowe w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Korzyści i wyzwania – czy fotowoltaika na torach to przyszłość transportu?
Korzyści płynące z instalacji paneli fotowoltaicznych na torach:
- Zwiększenie efektywności energetycznej transportu kolejowego,
- Redukcja emisji CO2,
- Niższe koszty eksploatacyjne w długim okresie,
- Elastyczność w rozmieszczaniu instalacji dzięki modułowej budowie.
Jednak takie rozwiązanie wiąże się również z wyzwaniami. Trwałość i odporność paneli na obciążenia mechaniczne oraz warunki atmosferyczne będą najważniejsze dla powodzenia projektu. Kolejną kwestią jest utrzymanie infrastruktury – panele muszą być odporne na zanieczyszczenia, wibracje i potencjalne uszkodzenia wynikające z intensywnego użytkowania torów.
Czy inne kraje pójdą śladem Francji?
Francuski projekt Solveig to jedno z najambitniejszych przedsięwzięć w zakresie zrównoważonej energii i transportu. jeżeli testy zakończą się sukcesem, może to stać się inspiracją dla innych krajów, w tym Polski, która również inwestuje w rozwój kolei i odnawialnych źródeł energii.
Czy fotowoltaika na torach to przyszłość transportu? Na odpowiedź trzeba jeszcze poczekać, ale innowacyjne podejście SNCF pokazuje, iż energia odnawialna znajduje coraz to nowe zastosowania, a koleje mogą stać się ważnym elementem w globalnej transformacji energetycznej.
Źródło: Zielona Interia
Zdjęcie: Sun Ways
#OZE #Fotowoltaika #TransportZrównoważony #Kolej #EnergiaOdnawialna