Francuski organ ochrony prywatności (CNIL) nałożył w środę na Google karę w wysokości 325 milionów euro za wstawianie reklam pomiędzy e-maile użytkowników Gmaila oraz za umieszczanie plików śledzących (cookies) bez ich zgody.
Kara, ogłoszona wczoraj (3 września) późnym wieczorem, wynika z dwóch naruszeń francuskiego prawa dotyczącego reklamy i plików cookies i jest następstwem skargi złożonej w 2022 roku przez organizację zajmującą się prywatnością, Noyb.
Pierwsze naruszenie dotyczy praktyki Google polegającej na wstawianiu reklam pomiędzy e-maile użytkowników Gmaila bez ich zgody.
Śledztwo CNIL wykazało, iż Google łączył reklamy z opcjonalnymi „inteligentnymi funkcjami”, które oferował użytkownikom Gmaila. Ci, którzy zgodzili się włączyć „inteligentne funkcje”, otrzymywali reklamy w swojej przeorganizowanej skrzynce odbiorczej Gmaila w nowych zakładkach „Promocje” i „Społeczności” – bez ich zgody.
CNIL uznał tę praktykę Google za nielegalną na mocy francuskiego Kodeksu pocztowego i komunikacji elektronicznej. Organ stwierdził, iż Google nie uzyskał „ważnej” zgody na używanie plików cookies do celów reklamowych.
„Użytkowników nie poinformowano jasno, iż umieszczenie plików cookies w celach reklamowych jest warunkiem korzystania z usług Google”, napisano.
Kara jest jedną z najwyższych nałożonych przez francuski organ ochrony prywatności. CNIL uzasadnia ją jednak ogromną liczbą użytkowników dotkniętych naruszeniem – 53 miliony użytkowników Gmaila otrzymuje e-maile reklamowe, a 74 milionów kont dotyczy naruszenie zgody na cookies.
150 milionów euro za brak uzyskania zgody
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z decyzji, która nałożyła karę za to rażące naruszenie”, powiedział Max Schrems, aktywista ds. prywatności i przewodniczący Noyb, w komunikacie prasowym organizacji.
W odpowiedzi na sankcję rzecznik Google powiedział EURACTIV, iż firma analizuje decyzję CNIL. Dodał, iż Google współpracuje z CNIL, aby rozwiązać kwestie związane z wyświetlaniem reklam w swoich produktach.
– W ciągu ostatnich dwóch lat, jak zauważył CNIL, wprowadziliśmy dodatkowe aktualizacje, aby uwzględnić ich uwagi, w tym łatwy sposób odmowy spersonalizowanych reklam jednym kliknięciem przy tworzeniu konta Google oraz zmiany w sposobie prezentowania reklam w Gmailu – tłumaczy rzecznik.
CNIL nałożył wczoraj karę w wysokości 150 milionów euro na chińskiego giganta e-commerce Shein za brak uzyskania zgody użytkowników przed umieszczeniem plików cookies podczas odwiedzania strony internetowej.
Organ stwierdził, iż użytkownicy nie otrzymali wystarczających informacji, a ich prawo do odmowy lub wycofania zgody nie było w pełni respektowane.