Biuro premiera Douga Forda potwierdziło, iż nowa kampania reklamowa rządu Ontario, oparta na przemówieniu Ronaldа Reagana z 1987 roku, będzie kosztować 75 milionów dolarów. Reklama, której celem jest ostrzeżenie przed skutkami wojen handlowych i ceł, została po raz pierwszy wyemitowana w zeszłym tygodniu przed wystąpieniem Forda na szczycie USA–Kanada, a we wtorek ponownie przed jego przemówieniem w Empire Club.
W nagraniu Reagan przestrzega:
„Wysokie cła nieuchronnie prowadzą do odwetu ze strony państw zagranicznych i wywołują zaciekłe wojny handlowe. Wtedy następuje najgorsze: rynki się kurczą, firmy i gałęzie przemysłu upadają, a miliony ludzi tracą pracę”.
Polityczna odpowiedź na cła Trumpa
Reklama jest reakcją na decyzję prezydenta Donalda Trumpa, który zapowiedział utrzymanie ceł na Kanadę.
– Zawsze mieliśmy cła między sobą – powiedział w Białym Domu, tłumacząc decyzję m.in. opłatami na produkty mleczne nakładanymi po przekroczeniu kontyngentów importowych.
Doug Ford od miesięcy krytykuje politykę taryfową Trumpa, wielokrotnie występując w amerykańskich mediach, by bronić interesów kanadyjskiego przemysłu.
– Kanada musi być gotowa na kontratak, jeżeli nie uda się osiągnąć porozumienia – podkreślił premier Ontario – Nie możesz dać się zwieść temu facetowi. jeżeli trzeba, musisz się bronić”.
Kampania w największych mediach
Reklama będzie emitowana do końca stycznia 2026 roku w największych stacjach telewizyjnych w USA, w tym Fox News, NBC, CBS, CNBC, ESPN i Bloomberg. Na liście znalazły się również lokalne kanały Comcast, Spectrum i Sinclair Group. Biuro Forda poinformowało, iż CNN prawdopodobnie nie zgodzi się na emisję, choć nie odrzuciło jej kategorycznie.
Ford przyznał, iż premier Mark Carney stoi przed trudnym zadaniem w relacjach z Trumpem, ale wyraził zadowolenie, iż obaj przywódcy próbują budować dialog.