Znaczenie flot korporacyjnych w transformacji transportu
Floty korporacyjne stanowią istotny element procesu dekarbonizacji europejskiego sektora transportowego. W porównaniu z pojazdami prywatnymi, auta firmowe odpowiadają za większy udział w nowych rejestracjach samochodów, charakteryzują się szybszą wymianą pojazdów oraz pokonują większe przebiegi. Dzięki temu mają najważniejsze znaczenie dla upowszechnienia pojazdów elektrycznych (BEV) i rozwoju rynku wtórnego tych aut.
Wpływ polityk krajowych na elektryfikację flot
Polityka podatkowa jest jednym z głównych czynników przyspieszających elektryfikację flot firmowych. Przykład Belgii pokazuje, iż korzystne ulgi podatkowe dla samochodów elektrycznych oraz mniej korzystne traktowanie pojazdów spalinowych skutkują wysokim udziałem BEV w nowych rejestracjach aut firmowych. Z kolei w Niemczech przewidziano przyspieszoną amortyzację w pierwszym roku dla BEV, co również stanowi zachętę, choć efekty są umiarkowane w porównaniu z Belgią.
Porównanie kosztów i efektów fiskalnych
Analiza kosztów posiadania porównywalnych modeli BEV i aut benzynowych w Belgii i Niemczech wykazuje, iż w ciągu sześciu lat oszczędności podatkowe dla firm wybierających pojazdy elektryczne są znacznie wyższe w Belgii. Pokazuje to, jak skuteczność polityk fiskalnych bezpośrednio przekłada się na tempo elektryfikacji flot.
Fragmentacja i wyzwania w skali UE
Obecnie krajobraz polityk wspierających elektryfikację flot firmowych w UE jest rozdrobniony. Podczas gdy niektóre państwa notują wysoki udział BEV w nowych rejestracjach aut firmowych, inne pozostają w tyle ze względu na mniej skuteczne lub niespójne zachęty.
Rekomendacje dla polityki unijnej
Koordynacja działań na poziomie Unii Europejskiej mogłaby znacząco przyspieszyć proces elektryfikacji flot korporacyjnych. Proponowane działania obejmują wymianę dobrych praktyk, opracowanie wytycznych oraz ustanowienie wiążących celów dotyczących udziału BEV we flotach firmowych państw członkowskich.
- Floty firmowe mają większy wpływ na rynek nowych i używanych aut BEV niż pojazdy prywatne.
- Polityka podatkowa jest głównym narzędziem przyspieszającym elektryfikację flot.
- Brak spójności polityk krajowych może spowolnić tempo transformacji w skali UE.
- Koordynowane działania unijne są najważniejsze dla przyspieszenia procesu dekarbonizacji transportu korporacyjnego.
Źródło: ICCT Publications