Nowa inicjatywa KE: Clean Corporate Vehicles
Komisja Europejska pracuje nad projektem legislacyjnym dotyczącym tzw. Clean Corporate Vehicles, który ma na celu wyznaczenie wiążących celów elektryfikacji flot firmowych. To odpowiedź na potrzebę przyspieszenia transformacji transportu drogowego oraz wzmocnienia pozycji europejskich producentów pojazdów elektrycznych.
Dominacja flot firmowych na rynku nowych aut
Firmy odpowiadają za 60% nowych rejestracji samochodów w UE. Analiza rynku pokazuje, iż już dziś 73% elektryków rejestrowanych przez przedsiębiorstwa pochodzi z produkcji unijnej, podczas gdy w segmencie prywatnym jest to 63%. W liczbach bezwzględnych oznacza to 403 000 aut Made-in-EU zarejestrowanych przez firmy i 184 000 przez osoby prywatne w pierwszej połowie 2025 roku.
Preferencje firm i niewykorzystany potencjał
Chociaż firmy mają większe możliwości uzyskania korzyści podatkowych przy zakupie elektryków – w 23 z 27 państw członkowskich są one wyższe niż dla klientów indywidualnych, a w Niemczech sięgają choćby 14 000 euro na pojazd – tylko w trzech krajach (Belgia, Luksemburg, Holandia) floty korporacyjne rzeczywiście napędzają rozwój elektromobilności.
Średnia ulga podatkowa dla firm w UE wynosi 1 508 euro rocznie, a w Niemczech choćby 3 505 euro rocznie, czyli 14 020 euro przez cztery lata użytkowania.
Wpływ nowych regulacji na produkcję w UE
Wprowadzenie unijnych celów elektryfikacji dla dużych firm (+250 pracowników) – 50% nowych rejestracji pojazdów zeroemisyjnych do 2028 r. i 75% do 2030 r., z wymogiem, by 90% tych aut było wyprodukowanych w UE – mogłoby zwiększyć popyt na elektryki Made-in-EU o dodatkowe 1,2 mln sztuk do 2030 r. Łączna produkcja pojazdów elektrycznych w UE w latach 2026-2030 mogłaby wówczas osiągnąć 14,3 mln aut.
Dlaczego firmy powinny być liderem zmian?
Firmy korzystają ze środków publicznych dzięki ulgom podatkowym, dlatego – jak podkreślają analitycy – powinny aktywnie wspierać dekarbonizację transportu i rozwój rodzimej produkcji. Przykłady Belgii, gdzie wycofano ulgi dla aut spalinowych, pokazują, iż takie działania mogą znacząco przyspieszyć elektryfikację flot.
Rekomendacje dla Komisji Europejskiej
- Wprowadzenie rozporządzenia Clean Corporate Vehicles z ambitnymi, wiążącymi celami ZEV dla dużych firm.
- Wyłączenie MŚP z obowiązków, by skupić się na dużych przedsiębiorstwach.
- Wprowadzenie wymagań lokalnej produkcji (Made-in-EU) dla pojazdów, baterii i kluczowych komponentów.
Podsumowanie
Nowe regulacje mogą stać się motorem napędowym dla rozwoju elektromobilności i przemysłu motoryzacyjnego w Europie, wzmacniając konkurencyjność unijnego łańcucha dostaw i wspierając cele klimatyczne.












