Są pieniądze w Krajowym Planie Odbudowy na powstanie polskiego samochodu elektrycznego — Izery. Zostały jednak przesunięte z części dotacyjnej do pożyczkowej. W przypadku podjęcia decyzji o budowie fabryki da to Polsce czas do końca 2026 roku, by „zakontraktować” projekt — przekonywała w Katowicach minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz
Dlaczego Izera sfinansowana ma być z pożyczek?
Ministerstwo musiało dokonać przesunięcia. Projekty inwestycyjne finansowane z części dotacyjnej powinny zakończyć się jeszcze w 2026 roku, co w przypadku tak dużej inwestycji jest terminem nierealnym. Finansowanie inwestycji zakłada, iż do końca 2026 roku powinna ona zostać zakontraktowana i może zakończyć się najpóźniej w 2032 roku.
„To już urealnia zupełnie ten projekt, tak więc w KPO zostało zrobione absolutnie wszystko, aby dofinansowanie do tego projektu zachować. Dalej też jest decyzja w rękach ministerstwa aktywów, czy podejmują decyzje o tej inwestycji i o ile tak to wszystko jest gotowe, żeby środki na to zostały przeznaczone” – powiedziała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz
Zmiany w spółce Electromobility Poland
Jak informuje Bussines Insider do projektu budowy fabryki Izery ma wejść Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Zmiany kapitałowe są efektem negocjacji z Brukselą, w sprawie pieniędzy z KPO. Izera będzie mogła ubiegać się o 1 mld 114 mln euro. Realizacja tej inwestycji zostanie powierzona Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który projekt ma wesprzeć kapitałowo.
Kiedy powstanie fabryka Izery w Jaworznie
Na to pytanie nie ma jeszcze jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego kiedy zapadnie decyzja o jej budowie i kiedy rozpocznie się proces inwestycyjny. Należy zakładać jednak, iż na jej powstanie potrzeba będzie około dwóch lat. Byłby to prawdopodobnie rok 2028.