REKLAMA

Drogie CPK to mało powiedziane. Szacowany koszt budowy kolei dużych prędkości to 72 mld zł

2024-04-25 16:30
publikacja
2024-04-25 16:30

Szacowany koszt budowy kolei dużych prędkości w Polsce wynosi 72 mld zł - poinformował podczas czwartkowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Drogie CPK to mało powiedziane. Szacowany koszt budowy kolei dużych prędkości to 72 mld zł
Drogie CPK to mało powiedziane. Szacowany koszt budowy kolei dużych prędkości to 72 mld zł
/ CPK

Pełnomocnik ds. CPK, wiceminister funduszy i polityki regionalnej wyjaśnił, że chodzi o wybudowanie tzw. Y, czyli linii łączącej Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem, której długość ma wynieść 480 km.

"Dzisiaj, po pierwszych analizach finansowych, projekt budowy linii kolei dużych prędkości, szacowany jego koszt to jest 72 mld zł. Sam +Y+ - 480 km. (...) To jest bez taboru, bez zakupu taboru, to dla uproszczenia 150 mln zł za 1 km linii" - powiedział Lasek.

Wyjaśnił, że w te koszty wchodzą takie fragmenty linii, które są bardzo drogie, ja choćby tunel wyjściowy z Warszawy pod Odolanami, który ma mieć niespełna 10 km długości a koszt jego budowy szacowany jest na 5,5 mld zł.

Innym kosztownym elementem jest tunel ze stacją kolejową pod lotniskiem w Baranowie, tunel przed wlotem do Łodzi, czy tunel dużych prędkości między stacją Łódź Fabryczna a przystankiem Retkinia, ale nie podał szacunkowych wartości tych projektów.

Pełnomocnik poinformował, że obecnie prowadzone są prace nad optymalizacją kosztową tego projektu, ponieważ "150 mln złotych za kilometr takiej linii kolejowej, to jest jednak bardzo wysoki koszt".

autor: Łukasz Pawłowski

Źródło:PAP
Tematy
Mercedes - samochody elektryczne w wyprzedaży rocznika

Mercedes - samochody elektryczne w wyprzedaży rocznika

Advertisement

Komentarze (35)

dodaj komentarz
maxykaz
Radom pokazał jak potrz4ebne jest nowe lotnisko. Jesli ktos myslał że Okęcie jest zatłoczone to dlaczego ruch nie poszedł na Radom? CPK to projekt wymyślony przez chorego pisowca
szprotkafinansjery
Bo nie ma szprych :D
A do Baranowa będą, więc każdy poleci na lotnisko w szczerym polu pośrodku niczego :D

Przecież w całej Europie buduje się lotniska na za... :D
Czego nie rozumiesz?!
lzmijewski
Łahaha wiesz że po wymyśliło cpk
salad77
to tanio bo o ile wiem to na same kredyt 2% czyli dopłaty dla banków i developerów budżet wydał ponad 20 mld
ironp
Y to nie słynne szprychy CPK. Ten Y to niezależnie jest potrzebny.
szprotkafinansjery
Bo te szprychy to w większości zwykłe remonty linii. Plebs ze szczecina, Bydgoszczy, Białegostoku, Częstochowy, Lublina może o szybkiej kolei zapomnieć.
piotr2019
Okęcie trzeba zamknąć bo jest za małe, jest w środku miasta i nie wolno tam latać w nocy. CPK jest potrzebne, tylko musi być dobrze zaprojektowane. Trzeba też przeanalizować przyszłe ograniczenia ekologiczne. Chcą zakazać samochodów spalinowych, to zakażą też lotów samolotami, które bardziej zanieczyszczają (chyba że zmienią paliwo Okęcie trzeba zamknąć bo jest za małe, jest w środku miasta i nie wolno tam latać w nocy. CPK jest potrzebne, tylko musi być dobrze zaprojektowane. Trzeba też przeanalizować przyszłe ograniczenia ekologiczne. Chcą zakazać samochodów spalinowych, to zakażą też lotów samolotami, które bardziej zanieczyszczają (chyba że zmienią paliwo lotnicze, na co się szybko nie zanosi). Budowa kolei jest najbardziej problematyczna. Trzeba tam wycisnąć jak największe finansowanie UE. Sprzeciwiam się jednak planom PiS oddania połowy CPK zagranicznej firmie za kilkanaście miliardów PLN, jeżeli ta nie poryje również połowy kosztów budowy kolei, która ma obsługiwać głównie CPK.
maxykaz
CPK chyba tylko potrzebne Warszawie. Reszta Polski ma swoje lotniska regionalne i to im wystarczy. Nikt nie chce robić sobie wyprawy do CPK trtwającej cały dzień - bo pewnie częstotliwośc kursowania pociągów taka byłaby. Tak jest teraz . 2 pociągi z Wawy na południe Polski. Na dodatek w połowie puste. Ludzie jeżdżą samochodami na CPK chyba tylko potrzebne Warszawie. Reszta Polski ma swoje lotniska regionalne i to im wystarczy. Nikt nie chce robić sobie wyprawy do CPK trtwającej cały dzień - bo pewnie częstotliwośc kursowania pociągów taka byłaby. Tak jest teraz . 2 pociągi z Wawy na południe Polski. Na dodatek w połowie puste. Ludzie jeżdżą samochodami na lotnisko i zostawiają na parkingu. Ten kto wymyślił CPK to jakiś amator-fantasta
szprotkafinansjery odpowiada maxykaz
Nic dodać, nic ująć, Nawet ze wschodu, z Lublina czy Radomia, wyprawa na Okęcie to kilka godzin. A oni myślą, ze ludzie z Poznania, czy WROCŁAWIA będą się tłuc pociągiem na lotnisko w polu za każdym razem, gdy będą chcieli gdzieś lecieć?
Nie, zrobią to tylko, gdy będą absolutnie ZMUSZENI.

Ach, no tak, zmuszeni... :P
secundus
Niech przejdą na karety i dyliżansy, jaka ekologia! zamiast dróg asfaltowych wystarczy wydeptana ścieżka! Głupota dziennikarzy i polityków jest przerażająca.

S.

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki