Ropa w odwrocie, gaz w górę
Choć ropa traci na znaczeniu, rośnie import gazu. Wolumen dostaw gazu rurociągowego spadł (–5,9 proc. rdr), ale znacząco wzrosły zakupy LNG (+22,9 proc. wg wolumenu i +39 proc. wg wartości). To efekt embarga na rosyjskie surowce i zmiany kierunków dostaw. Dziś głównym dostawcą gazu rurociągowego do UE jest Norwegia (ponad 50 proc. udziału), a w przypadku LNG – Stany Zjednoczone (57,7 proc.).
Elektryki coraz popularniejsze
Według danych ACEA, od stycznia do lipca 2025 r. w Europie (UE+EFTA+UK) sprzedano 4,8 mln aut osobowych z napędem elektrycznym lub hybrydowym (+20 proc. rdr).
- BEV: 1,4 mln (+26 proc. rdr), 17% rynku
- PHEV: 0,7 mln (+25 proc. rdr)
- HEV: 2,8 mln (+15 proc. rdr)
Łącznie aż 61% nowych rejestracji stanowiły auta zelektryfikowane.
W Polsce sytuacja wygląda inaczej – choć sprzedaż BEV wzrosła aż o 80 proc., to ich udział w rynku to tylko 5,4%. przez cały czas dominują hybrydy (48%) i auta benzynowe (31%).
Koniec ery rafinerii?
Jeszcze w 2023 r. po Europie jeździło tylko 7,1% aut elektrycznych i hybrydowych, ale dynamika wzrostu sugeruje szybkie przyspieszenie. To oznacza spadek popytu na paliwa ropopochodne i większe zapotrzebowanie na energię elektryczną. Elektrownie gazowe, które stabilizują pracę OZE, będą odgrywać coraz większą rolę.
Węgiel też traci
Spada także import węgla do UE – w drugim kwartale 2025 r. wartość zakupów była niższa o 35,2% rdr, a wolumen o 7,4%. Najwięksi dostawcy to USA (35,3%), Australia (33,2%) i Kolumbia (12,5%). Najbardziej dotyczy to Polski, która przez cały czas w dużym stopniu opiera energetykę na węglu kamiennym.
Źródło: Eurostat, Business Insider
#Elektromobilność #OZE #Ropa #Energia #TransformacjaEnergetyczna