Eurasianet: Uruchomiono nowe trasy kolejowe w Azji Środkowej

1 tydzień temu

Szlak handlowy Middle Corridor się rozrasta. Chiny i Kazachstan ogłosiły uruchomienie nowej linii tranzytowej, która będzie dostarczać chińskie towary do Europy, omijając Rosję.

Zgodnie z oświadczeniem wydanym przez kazachską spółkę kolejową, pierwszy pociąg kontenerowy na nowej trasie wyruszył z Chengdu w środkowych Chinach 4 marca, kierując się do polskiego miasta Łodzi. Pociąg, przewożący telewizory i inne komponenty elektroniczne, ma ukończyć podróż w ciągu 40 dni, przejeżdżając przez Kazachstan, Turkmenistan, Iran i Turcję, zanim dotrze do granicy Unii Europejskiej. „Ta trasa nie tylko rozszerza możliwości transportowe regionu, ale także sprawia, iż ​​międzynarodowa logistyka pozostało bardziej elastyczna, szybka i niezawodna” — czytamy w oświadczeniu Kazakh Railways.

Chiny rozwijają również dwie dodatkowe trasy tranzytowe dla towarów w kierunku zachodnim, które omijają Rosję przez Kazachstan i przez Morze Kaspijskie, pozbawiając Kreml dochodów z tranzytu i osłabiając jego wpływy geopolityczne.

Tymczasem państwowa agencja kolejowa Uzbekistanu ogłosiła uruchomienie nowej trasy tranzytowej dla towarów łączącej Indie z Kazachstanem. Dwanaście kontenerów zostało niedawno załadowanych na frachtowiec w indyjskim porcie Mundra i przetransportowanych do irańskiego portu Bandar Abbas. Stamtąd kontenery zostaną przewiezione koleją przez Turkmenistan i Uzbekistan, zanim dotrą do miejsca przeznaczenia pod Astaną, stolicą Kazachstanu. Całkowity czas podróży płytek ceramicznych szacuje się na 25–30 dni. Nowa trasa może przyczynić się do znacznego obniżenia kosztów transportu, a jednocześnie rozszerza możliwości dla eksporterów i importerów.

Źródło: Eurasianet

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium

Idź do oryginalnego materiału