Elon Musk: Chiny i USA nierozłączne jak bliźniaki syjamskie.

1 rok temu

30 maja br. (wtorek), bez zwyczajowej wcześniejszej zapowiedzi, mister spraw zagranicznych ChRL Qin Gang (秦刚) spotkał się z Elonem Muskiem, szefem amerykańskiej korporacji Tesla.

Zgodnie z oficjalnym komunikatem chiński minister podczas spotkania powiedział, iż Chiny kompleksowo promują wielkie odmłodzenie (renesans) narodu poprzez modernizację w chińskim stylu. Modernizacja ta obejmuje ogromną populację, jej celem jest zapewnienie powszechnego dobrobytu, przebiegać ma w harmonii między ludźmi a naturą, tworzyć bezprecedensowy potencjał wzrostu i popyt rynkowy, sprzyjający między innymi rozwojowi chińskiego przemysłu pojazdów nowej energii.

Chiny będą przez cały czas konsekwentnie promować wysoki poziom otwarcia na świat zewnętrzny. Są zaangażowane w tworzenie lepszego, zorientowanego na rynek, regulowanego prawem środowiska biznesowego spełniającego najwyższe międzynarodowe standardy dla przedsiębiorstw z całego świata, w tym dla Tesli.

Minister stwierdził, iż rozwój Chin jest szansą dla świata. Dlatego zdrowe, stabilne i konstruktywne relacje chińsko-amerykańskie przyniosą korzyści zarówno Chinom, jak i Stanom Zjednoczonym, a jednocześnie całemu światu. Minister Qin Gang użyl przy tym analogii do samochodu Tesli, aby przedstawić relacje między oboma mocarstwami. Dla dobrego rozwoju stosunków chińsko-amerykańskich musimy prawidłowo usiąść za kierownicą, by podążać w kierunku, pokojowego współistnienia w atmosferze wzajemnego szacunku i współpracy korzystnej dla wszystkich. Zgodnie z propozycją prezydenta Xi JinPinga: “zaciągać hamulce” we właściwym momencie, aby uniknąć “niebezpiecznej jazdy”, „umiejętnie przyspieszać” i promować wzajemnie korzystną współpracę.

Musk w odpowiedzi oświadczył, iż Chińczycy są pracowici, sumienni i mądrzy, a osiągnięcia w rozwoju Chin są ich własną zasługą. Interesy Stanów Zjednoczonych i Chin są ze sobą powiązane i nierozłączne jak bliźnięta syjamskie. Tesla jest przeciwna “rozłączaniu i przerywaniu łańcucha” i jest gotowa przez cały czas rozwijać swoją działalność w Chinach i brać udział w rozwoju Chin.

Elon Musk odwiedził Chiny po raz pierwszy po trzyletniej przerwie spowodowanej epidemią COVID-19 i ograniczeniami w podróżach międzynarodowych. W marcu Chiny odwiedził Tim Cook, prezes Apple, ale wizyta Elona Muska wydaje się być adekwatnym początkiem szeregu wizyt szefów największych amerykańskich korporacji w Państwie Środka.

Jeszcze w tym tygodniu Chiny zamierza odwiedzić Jamie Dimon, prezes jednego z największych banków inwestycyjnych JP Morgan, a także Laxman Narasimhan prezes globalnej sieci kawiarni Starbucks.

Czyżby zwiększenie obecności amerykańskiego biznesu w Chinach było odpowiedzią na sankcje, restrykcje i inne ograniczenia nakładane na Państwo Środka i jego przedsiębiorstwa przez administrację prezydenta Bidena?

Na stronie Tesli, ani na oficjalnym koncie Twitter Elona Muska nie ma żadnych informacji na temat jego wizyty w Chinach, o planowanych ewentualnych spotkaniach, programie tej podróży.

Chiny są dla Tesli drugim co do wielkości rynkiem po Stanach Zjednoczonych. Tyle, iż na chińskim rynku Tesla odczuwa coraz większa presję konkurencyjną ze strony lokalnych producentów samochodów elektrycznych. Chiny są w tej chwili największym rynkiem motoryzacyjnym świata. Są zarazem największym rynkiem produkcji i sprzedaży samochodów hybrydowych (NEV) i elektrycznych (EV). Analitycy twierdzą, iż Chiny, jako rynek motoryzacyjny, mają też największy na świecie potencjał wzrostu.

Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny

e-mail: [email protected]

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© Chiny: Fakty, Wydarzenia, Opinie – www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału