Elektryczne busy na trasie do Morskiego Oka w połowie listopada przestaną kursować na okres zimowy. Przerwę Tatrzański Park Narodowy (TPN) wykorzysta na przegląd techniczny pojazdów. W tym czasie na popularnym szlaku przez cały czas będą kursować tradycyjne zaprzęgi konne, ale wozy zastąpią sanie.
Jak przekazała Magdalena Zwijacz-Kozica z TPN, dokładny termin zimowej przerwy „elektryków” zależy od pogody.– Przewozy busami elektrycznymi w tej chwili uzależnione są od warunków panujących na drodze do Morskiego Oka, związanych z bezpieczeństwem przewozów. jeżeli warunki na to pozwolą, będą kontynuowane, przy czym liczba kursów i godziny odjazdów zostaną zmienione ze względu na krótszy dzień i szybciej zapadający zmrok – wyjaśniła.Po 16 listopada zaplanowano przerwę techniczną związaną z przeglądem gwarancyjnym czterech elektrycznych busów. Powrót tych pojazdów na trasę planowany jest wiosną przyszłego roku, prawdopodobnie na początku maja. TPN przygotowuje w tej chwili formalności związane z obsługą przewozów na tej trasie w przyszłym sezonie.
W mijającym sezonie „elektryki” zyskały dużą popularność – od maja skorzystało z nich niemal 12 tys. pasażerów. Największym zainteresowaniem cieszyły się linie z Zakopanego do Włosienicy oraz bezpłatne przejazdy dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Średnia frekwencja na trasach wyniosła 75–80 proc. – wylicza TPN.
Cztery 19-osobowe busy zostały zakupione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska za łączną kwotę 3 mln 198 tys. zł i zostały przekazane TPN. Kursują one od maja b.r. z Centrum Edukacji Przyrodniczej TPN w Zakopanem do Włosienicy – miejsca, gdzie kończą przejazdy także zaprzęgi konne. Dalej do Morskiego Oka prowadzi 1,7-kilometrowy pieszy odcinek drogi.
Zgodnie z obowiązującymi umowami fiakrzy będą wozić turystów również zimą. – Do końca bieżącego roku obowiązują umowy z fiakrami dotyczące prowadzenia usług na drodze do Morskiego Oka – poinformowała Zwijacz-Kozica. Dodała, iż rozmowy w sprawie zmian wynikających z podpisanego w lutym listu intencyjnego, zakładającego m.in. skrócenie trasy konnej do Wodogrzmotów Mickiewicza, są w toku. TPN podkreśla, iż skrócenie trasy dla zaprzęgów konnych będzie możliwe po pozyskaniu środków na zakup kolejnych elektrycznych busów. Sfinansowanie ich zakupu deklarowała ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
W lutym br. Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dyrekcja Tatrzańskiego Parku Narodowego, władze samorządowe oraz Stowarzyszenie Przewoźników do Morskiego Oka podpisały porozumienie, które ma doprowadzić do stopniowej reorganizacji transportu na tej popularnej trasie turystycznej.


1 godzina temu


![Zaduszki Bluesowe w Gajewie. Pełna świetlica i wyjątkowy klimat [ZDJĘCIA]](https://www.gizycko.info/wp-content/uploads/2025/11/Zaduszki-Bluesowe-w-Gajewie.-Pelna-swietlica-i-wyjatkowy-klimat-1.jpg)







![„Pozostać sobą”, czyli wernisaż wystawy malarstwa Kacpra Ogazy w Black Woolf Katowice [Zdjęcia]](https://www.wkatowicach.eu/assets/pics/aktualnosci/2025-11/tn_Bartosz_Po%C5%82ap_Wernisaz_-31.jpg)
![Dworzec Centralny zamknięty na osiem dni. Gdzie pojadą pociągi, komunikacja zastępcza, bilety [INFORMATOR]](https://bi.im-g.pl/im/c5/e2/1e/z32386245IH.jpg)
![Osiedle Odrodzenia w Katowicach. Jedno z najbardziej rozpoznawalnych osiedli mieszkaniowych w naszym mieście [Zdjęcia]](https://www.wkatowicach.eu/assets/pics/aktualnosci/2025-11/osiedle_odrodzenia_2.jpg)