Elektryczny tramwaj wodny z Pucka do Chałup

2 godzin temu
Zdjęcie: Zatoka Pucka


Związek Powiatowo-Gminny Zatoki Puckiej w mediach społecznościowych poinformował, iż podpisał umowę na zaprojektowanie i budowę tramwaju wodnego. Projekt przewiduje budowę 50-osobowej jednostki, zasilanej wyłącznie energią elektryczną.

Przewodniczący Związku Arkadiusz Gawrych w rozmowie z PAP powiedział, iż statek od 2026 roku będzie kursował między Puckiem, Swarzewem i Chałupami.

Tramwaj rozładuje korki

– Wiele lat temu podobna trasa była obsługiwana przez jednostkę o nazwie IWA, wielu mieszkańców powiatu ją pamięta. Cztery lata temu wysłużona jednostka przestała kursować i nie została zastąpiona przez żadną inną. Dlatego teraz, po latach wracamy do tej trasy, która służyć będzie zarówno mieszkańcom jak i turystom – zapowiedział.

Dodał, iż z Pucka będzie można dostać się nad pełne morze, bez konieczności stania w korkach. W drugą stronę turyści i mieszkańcy będą mogli przepłynąć z półwyspu do Pucka, by zwiedzić to miasto. Wyjaśnił też, iż mieszkańcy i turyści od lat wysyłali zapytania do władz samorządów na temat powstania linii między tymi miastami.

– Doświadczenie innych, podobnych przedsięwzięć jak np. linia na Jeziorze Jamno (trasa Koszalin-Mielno) pokazuje, iż tego typu sezonowy, regularny transport publiczny jest potrzebny – ocenił.

Tramwaj nie będzie kursował zimą

Łączny koszt zaprojektowania i zbudowania jednostki wyniesie ponad 3 mln zł, w tym 1,9 mln zł to dotacja jaką Związek pozyskał z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Wkład własny zapewnią samorządy – miasta Pucka, gminy Puck, gminy Władysławowo oraz powiatu puckiego.

Gawrych dodał, iż jednostka w pierwszym roku działalności będzie kursowała od początku czerwca do połowy września, natomiast w kolejnych latach prawdopodobnie będzie uruchamiana w maju. Każdego dnia będą się odbywały trzy lub cztery kursy.

Jednostka będzie wyprodukowana w Polsce

– Statek będzie cumował w istniejących przystaniach w Pucku, Swarzewie i Chałupach. Będą potrzebne jedynie drobne inwestycje w infrastrukturę – stwierdził przewodniczący.

Jednostkę wybuduje stocznia Alumilex z Gdyni. – Ma ona doświadczenie w budowie podobnych jednostek, i choćby większych – powiedział Gawrych i dodał, iż w stoczni powstał m.in. tramwaj Julek, który od kilku lat pływa na trasie z Koszalina do Mielna.

Idź do oryginalnego materiału