Elektryczny SUV Porsche pokazuje siłę przed premierą
Porsche Cayenne EV, mimo iż nie trafił jeszcze do sprzedaży, już teraz przyciąga uwagę. Prototyp elektrycznego SUV-a pojawił się niespodziewanie na trasie Shelsley Walsh – jednej z najstarszych i najbardziej prestiżowych tras górskich w Wielkiej Brytanii, gdzie zawody realizowane są od 1905 roku.
Trasa o długości 910 metrów była miejscem wyjątkowego pojedynku. Cayenne EV zmierzyło się z rekordem ustanowionym przez Bentleya Bentaygę W12 – luksusowego SUV-a z 12-cylindrowym silnikiem o pojemności 6 litrów i mocy 600 KM.
Porsche bije rekord z zapasem
Na tak krótkiej trasie różnice czasowe liczone są zwykle w dziesiątych, a choćby setnych częściach sekundy. Tymczasem Cayenne EV pokonało trasę w 31,28 sekundy – aż o 4,25 sekundy szybciej niż poprzedni rekord Bentleya (35,53 s).
Elektryczne Cayenne zostawiło w tyle nie tylko konkurencję spalinową. Pobiło także rekord produkcyjnego auta elektrycznego, który wcześniej należał do Porsche Taycan Turbo z wynikiem 31,43 s.
Co dało Porsche taką przewagę?
Eksperci wskazują, iż za sukcesem Cayenne EV stoi kilka czynników. Przede wszystkim – pełny moment obrotowy dostępny od startu. To cecha, która sprawdza się idealnie w wyścigach górskich, gdzie liczy się przyspieszenie na krótkim odcinku.
Dodatkowo, nisko położony środek ciężkości – dzięki umieszczeniu akumulatorów u podstawy pojazdu – sprawia, iż Cayenne EV charakteryzuje się wyjątkową stabilnością. Podczas przejazdu prototypu niemal nie było widać przechyłów nadwozia. Efekt ten wzmacnia aktywne zawieszenie opracowane przez Porsche.
W samochodzie zawodowa kierowczyni
Za kierownicą rekordowego Cayenne zasiadła Gabriela Jilkova – kierowczyni rozwojowa Porsche w Formule E. Jej doświadczenie i precyzja bez wątpienia przyczyniły się do ustanowienia nowego rekordu.
Warto dodać, iż mimo imponującego wyniku, Cayenne EV nie jest najszybszym elektrykiem, jaki pokonał trasę Shelsley Walsh. Aktualny rekord – 30,46 s – należy do Mitcha Evansa, który ustanowił go w 2018 roku za kierownicą bolidu Formuły E Jaguara.
Co wiemy o nowym Cayenne EV?
Póki co, Porsche nie ujawnia dokładnych danych technicznych dotyczących modelu Cayenne EV. Pojazd znajduje się przez cały czas w fazie prototypowej. Jego oficjalna premiera planowana jest na końcówkę 2025 roku.
Zobacz również:- Porsche inwestuje w przyszłość, ale rewiduje strategię elektromobilności
- Bentley notuje zysk już szósty rok z rzędu. Rusza budowa linii montażowej dla aut elektrycznych
- Chińskie koncerny motoryzacyjne na dywaniku regulatorów. Nowa odsłona wojny cenowej na rynku EV
Źródło: British Championship from Shelsley Walsh, Porsche