Elektromobilność w Europie: rekordowe wzrosty i nowe wyzwania w 2025 roku

enerad.pl 3 dni temu

Rekordowy udział pojazdów elektrycznych na rynku europejskim

W 2025 roku udział samochodów elektrycznych (BEV) w nowych rejestracjach osobowych w Europie wzrósł do 18%, co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe względem analogicznego okresu w 2024 roku. Największe wzrosty udziałów BEV odnotowały grupy Kia (20%) oraz Volkswagen (19%) – po 8 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Hyundai osiągnął 18% udziału (+7 pp.), natomiast SAIC zanotował spadek z 35% do 14%.

Samochody typu plug-in hybrid (PHEV) miały w 2025 roku 9% udziału w rynku nowych rejestracji, z największym udziałem w grupie Mercedes-Volvo-Polestar-Smart (24%). W segmencie pełnych hybryd (HEV) dominowały SAIC (43%), Renault (29%) i Nissan (25%), a wśród mild hybrid (MHEV) – BMW (37%) i Mercedes-Volvo-Polestar-Smart (36%).

Emisje CO2: producenci wciąż przed wyzwaniami

Średnia emisja CO2 wśród grup producentów wyniosła 99 g CO2/km w 2025 roku, co oznacza, iż przez cały czas brakuje 6 g CO2/km do średniego celu na lata 2025–2027 (92 g CO2/km). Grupa BMW oraz nowo utworzona grupa Nissan już spełniają wymagania, będąc odpowiednio 2 i 15 g CO2/km poniżej celu. Największe opóźnienie wykazuje grupa Volkswagen, przekraczając swój cel o 11 g CO2/km.

Wśród marek z udziałem rynkowym powyżej 1% największą nadwyżkę względem celów emisji CO2 mają Tesla (91 g CO2/km poniżej celu) oraz BYD (82 g CO2/km poniżej celu). Największy deficyt notują Nissan (30 g CO2/km powyżej celu), SEAT (25 g), Mazda (22 g) i Audi (22 g).

Polski rynek: historyczny wzrost rejestracji BEV i rozwój infrastruktury

Polska, piąty co do wielkości rynek nowych samochodów osobowych w Europie, odnotowała w 2025 roku ponad dwukrotny wzrost rejestracji BEV w porównaniu z rokiem poprzednim. W październiku 2025 roku udział BEV w nowych rejestracjach osiągnął rekordowe 9% (o 7 pp. więcej niż rok wcześniej), a udział za cały rok wyniósł 6% (+3 pp.). Polska wyprzedziła tym samym Włochy i Czechy pod względem udziałów BEV.

W lutym 2025 roku, a następnie zaktualizowanym w październiku, polski rząd uruchomił program wsparcia „NaszEauto”, obejmujący zakup, wynajem i leasing nowych elektrycznych samochodów osobowych, dostawczych oraz małych autobusów. Wnioski można składać do końca kwietnia 2026 roku lub do wyczerpania budżetu (1,18 mld zł). Podstawowa dopłata wynosi 30 000 zł, a dodatkowe bonusy przysługują posiadaczom Karty Dużej Rodziny oraz osobom złomującym starsze pojazdy spalinowe – maksymalnie do 40 000 zł na samochód. W październikowej aktualizacji usunięto bonus dla gospodarstw o niższych dochodach.

Od uruchomienia programu liczba składanych wniosków systematycznie rośnie – do końca października złożono ok. 19 500 wniosków (72% na leasing, 28% na zakup). Rozwojowi elektromobilności w Polsce towarzyszy intensywna rozbudowa infrastruktury ładowania – do 1 października 2025 roku zainstalowano ok. 6 500 publicznych i półpublicznych szybkich ładowarek (wzrost o 83% r/r), ze szczególnym naciskiem na sieć TEN-T.

Regulacje, metodologia i zakres danych

Raport obejmuje nowe rejestracje samochodów osobowych w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (bez Liechtensteinu i Malty), a dane dotyczące emisji CO2 nie obejmują Bułgarii, Węgier, Rumunii i Słowenii. Źródła danych to m.in. Dataforce (rejestracje), Eco-Movement (punkty ładowania) i Europejska Agencja Środowiska (masa pojazdów, kredyty eko-innowacji). Emisje CO2 podawane są według procedury WLTP, a producenci mogą korzystać z różnych mechanizmów elastyczności (np. technologie eko-innowacji, czynniki ZLEV).

Źródło: ICCT Publications

Idź do oryginalnego materiału