Eksperyment. Politycy mówią, my słuchamy. Zaskakujące wyniki

12 godzin temu

Jak politycy komunikują się w mediach społecznościowych? Jak język wpływa na postrzegania nadawcy? Badaczki z UAM sprawdziły jak komunikaty życzliwe i agresywne wpływają na odbiór polityków przez społeczeństwo.

W jaki sposób język wpływa na emocje i służy perswazji sprawdziły prof. Monika Obrębska i dr Barbara Konat z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przeprowadziły serię eksperymentów. Dotyczący one polityków i ich komunikacji w social mediach został opublikowany w Journal of Language and Social Psycholog.

– Postanowiłyśmy zająć się badaniem roli języka afektywnego w dyskursie politycznym ze względu na rosnące znaczenie mowy nienawiści w komunikacji społecznej, która staje się narzędziem w walce politycznej, wykluczając możliwość dialogu i porozumienia. Liczba nienawistnych komunikatów stale rośnie, zwłaszcza w Internecie – podsumowuje prof. Monika Obrębska.

sfabrykowane przez naukowczynie pozytywne posty polityków.

„Ludzie chcą słyszeć język życzliwości” mówi dr Barbara Konat

W badaniu wzięło udział blisko 1000 osób. Uczestnicy eksperymentu zobaczyli fałszywe zrzuty ekranu z postami polityków na temat uchodźców z Ukrainy. Miały one pozytywny, negatywny i neutralny wydźwięk. Naukowczynie wybrały trzech znanych przedstawicieli różnych ugrupowań politycznych: Krzysztofa Bosaka, Roberta Biedronia i Rafała Trzaskowskiego. Wybrano trzech mężczyzn, jednak teraz prof. Obrębska i dr Konat przyznają, iż warto byłoby powtórzyć badanie z udziałem kobiet.

– Wyniki eksperymentu okazały się zaskakujące. Chociaż można przypuszczać, iż politykom opłaca się być agresywnymi w mediach społecznościowych, iż wzbudza to podziw i zwiększa ich wpływ, badanie pokazało coś zupełnie innego. Odbiorcy bardziej pozytywnie oceniali polityków używających mowy życzliwości. Osoby, które czytały ich uprzejme wypowiedzi, postrzegały ich jako bardziej kompetentnych i przyjaznych. W polityce obserwujemy, iż agresywny język bywa skutecznym narzędziem budowania popularności. Ale nasze wyniki pokazały, iż to właśnie życzliwość poprawia wizerunek polityków – mówi prof. Monika Obrębska.

Artykuł opisujący badanie – https://journals.sagepub.com

sfabrykowane przez naukowczynie pozytywne posty polityków

Error happened.
Idź do oryginalnego materiału