Ekonomiczny rozbrat z Chinami w wersji niemieckich firm motoryzacyjnych

2 dni temu

W pierwszym tygodniu września br. Mercedes ogłosił, iż zainwestuje 14 mld RMB (ok. 7,67 mld PLN) w ramach chińskiej spółki z Beijing Automotive Group Co., Ltd. BAIC Group (chin. 北京汽车集团有限公司). Inwestycja ma na celu dalsze wzbogacenie oferty lokalnie produkowanych modeli samochodów osobowych Mercedesa.

Od 2025 r. Mercedes-Benz będzie produkować wyłącznie w Chinach całkowicie nowy elektryczny model CLA z długim rozstawem osi, a także całkowicie nową wersję SUVa GLE z długim rozstawem osi. Powstanie tutaj również całkowicie nowy luksusowy elektryczny van oparty na architekturze VAN.EA.

Nowy SUV GLE jest po raz pierwszy opracowywany przez lokalny zespół badawczo-rozwojowy (R&D). Jednym z wyróżników tego auta będzie dostosowana do wymagań klientów z Chin komfortowa tylna kanapa. Całość rozwiązań cyfrowych zapewniających bezpieczeństwo, komfort i rozrywkę podczas jazdy, opracowywana jest również w odniesieniu do wymagań chińskich klientów jakie stawiają markom premium.

„Inwestycja jest dla nas naturalnym wyborem. Nasza chińska strategia jest jednym z głównych filarów naszej ogólnej globalnej strategii”

– powiedział przedstawicielom chińskich mediów Ola Källenius, prezes Mercedes-Benz Group AG, komentując komunikat dotyczący planów inwestycyjnych.

„Dynamika tego rynku, tempo innowacji, transformacja w kierunku pojazdów napędzanych nową energią sprawiają, iż Chiny są dla nas naprawdę kolejnym etapem rozwoju”

– dodał.

Warto zauważyć, iż decyzja Mercedesa zapadła w czasie, gdy Volkswagen planuje zamknięcie części swoich zakładów produkcyjnych w Niemczech, a Unia Europejska rozważa wprowadzenie ceł zaporowych dla aut produkowanych w Chinach.

Przy okazji warto wspomnieć, iż w kwietniu br. BMW ogłosiło dodatkową inwestycję w wysokości 20 miliardów juanów (około 10,8 miliarda PLN) w swoją bazę produkcyjną w Shenyang, stolicy północno-wschodniej chińskiej prowincji Liaoning.

Inwestycja ta przeznaczona zostaje na modernizację, a także innowacje technologiczne zakładu Dadong spółki joint venture BMW Brilliance Automotive Ltd.

„Planowana inwestycja podkreśla nie tylko nasze zaufanie do długoterminowych perspektyw gospodarczych Chin, ale także do zdolności innowacyjnych naszych chińskich partnerów”

– powiedział w kwietniu Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG.

W 2026 r. pierwsze modele NEUE KLASSE, zupełnie nowej generacji modeli BMW, która łączy w sobie wszystkie innowacje BMW w obszarach elektryfikacji, cyfryzacji i gospodarki o obiegu zamkniętym, zjadą z linii produkcyjnej w Shenyang.

W listopadzie 2023 r. BMW Brilliance Automotive Ltd. zakończyła budowę głównego budynku nowego zakładu produkcji akumulatorów, inwestując łącznie 10 miliardów juanów (5,4 miliarda PLN).

W 2023 r. BMW Group dostarczyła na chiński rynek łącznie ponad 820 000 pojazdów BMW i MINI.

Podobną kwotę, czyli 20 miliardów RMB (10,8 miliarda PLN) zainwestował Volkswagen w ośrodek badawczo-rozwojowy, testowy i produkcyjny w Hefei w prowincji Anhui. O czym pisaliśmy tutaj: https://chiny24.com/wiadomosci/volkswagen-buduje-w-hefei-centrum-rd-za-1-miliard-euro

Cóż, przedziwnie w tym kontekście brzmią deklaracje europejskich, w tym niemieckich polityków o rozbracie ekonomicznym z Chinami. Ktoś tu chyba jest niedoinformowany. Albo…

Na podstawie:

  • baijiahao.baidu.com;
  • m.ce.cn;

Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny

e-mail: [email protected]

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału