Wczoraj obiecałem, na czym polegać powinna edukacja prowadząca do umiejętności logicznego myślenia. Zanim to zrobię, to przypomnę zagadkę Einsteina:
5 ludzi różnych narodowości zamieszkuje 5 domów w 5 różnych kolorach. Wszyscy palą 5 różnych wyrobów tytoniowych i piją 5 różnych napojów. Hodują zwierzęta 5 różnych gatunków. Który z nich trzyma w domu rybki?
- Norweg zamieszkuje pierwszy dom
- Anglik mieszka w czerwonym domu.
- Zielony dom znajduje się bezpośrednio po lewej stronie domu białego.
- Duńczyk pija herbatkę.
- Palacz papierosów light mieszka obok hodowcy kotów.
- Mieszkaniec żółtego domu pali cygara.
- Niemiec pali fajkę.
- Mieszkaniec środkowego domu pija mleko.
- Palacz papierosów light ma sąsiada, który pija wodę.
- Palacz papierosów bez filtra hoduje ptaki.
- Szwed hoduje psy.
- Norweg mieszka obok niebieskiego domu.
- Hodowca koni mieszka obok żółtego domu.
- Palacz mentolowych pija piwo.
- W zielonym domu pija się kawę.
Zakłada się, iż domy ustawione są w jednej linii (1-2-3-4-5), a określenie „po lewej stronie” w punkcie 3. dotyczy lewej strony z perspektywy naprzeciw tych domów (tj. dom o numerze n jest bezpośrednio po lewej stronie domu n+1, a dom po lewej od domu n to dom o numerze n-1).
Dawno tę zagadkę rozwiązałem, ale trochę czasu mi to zajęło.
Tego rodzaju problemy wymagają pełnej koncentracji, wyciszenia jakichkolwiek emocji, i spędzenia sporej ilości czasu w rozwiązanie. Najprawdopodobniej w internecie można znaleźć rozwiązanie, ale chodzi o to, żeby samemu takie zadanie rozwiązać.
Podobnie, jak nikt nie zostanie drugim Lewandowskim, czy Szczęsnym, czytając o piłce nożnej w internecie. Mistrzem, a choćby zwyczajnym piłkarzem trzecioligowym, można stać się tylko poprzez trening.
Podobnie nauczyć się logicznie myśleć można tylko poprzez trening swojego mózgu.
Pamiętam, jak mnie wpieniało, kiedy moje Dzieci uczyły się matematyki, rozwiązując setki jakichś łatwiuteńkich zadań. Rozwiązywały je, mając pewne schematy, bez wielkiego zastanawiania się. Teraz pozostało gorzej.
Szachy, Go, i inne gry na logiczne myślenie, to wspaniałe metody treningu mózgu. W niektórych szkołach są na zajęciach pozalekcyjnych, ale chodzi o to, żeby były jako normalny przedmiot.
Oczywiście, matematyka jest najlepszym przedmiotem, na którym można nauczyć się logicznie myśleć, ale w zasadzie na każdym przedmiocie można trenować mózgi Młodych Ludzi w szkole.
Chodzi o to, żeby Nauczyciel nie miał narzuconego programu przez Ministerstwo, tylko cały czas kombinował, jak najlepiej wytrenować mózgi swoich Uczniów.
Michał Leszczyński















