„Polska stoi dziś na granicy koniecznego nowego modelu rozwoju – takiego, w którym inwestycje, innowacje i kooperacja ponad podziałami stają się koniecznością, a nie wyborem. Polska na rozdrożu. Potrzebny nowy model rozwoju albo grozi nam stagnacja!”
To tytuł artykuł u Bartka Godusławskiego, który został opublikowany dnia 9. 12. 2025 na Business Insider Polska, do którego nawiązuję w dalszej części swego felietonu.
W obliczu trudnej kohabitacji Prezydenta i Premiera potrzebujemy roztropnej współpracy, a nie politycznej kłótni i chaosu. Dzisiejsza kohabitacja nie musi kończyć się konfrontacją. Może stać się siłą stabilizującą państwo, szansą na rozwój ponad podziałam
To apel nie tylko do Prezydenta i Premiera, ale i do samorządowców, liderów lokalnych i wszystkich, którzy wierzą w potencjał Polski i Polaków. Pamiętajmy, że to samorządy budują przyszłość silnej Polski.Inwestycje zaczynają się w Twojej gminie. Czas wziąć odpowiedzialność za przyszłość i stać się architektami nowej fali inwestycji, modernizacji kraju i taniego budownictwa mieszkaniowego.Dołącz do frontu modernizacji – współpracuj z Prezydentem i Premierem!
Polska gospodarka znalazła się w punkcie, w którym dotychczasowy model wzrostu traci swoją dynamikę. Najnowszy raport BGK i Polskiego Instytutu Ekonomicznego wyraźnie pokazuje: bez potężnego impulsu inwestycyjnego – zwłaszcza w infrastrukturę, innowacje i technologie – nie utrzymamy tempa, które pozwoli nam rozwijać, nie wspominając o tym, by konkurować globalnie.
Mimo iż większość przedsiębiorstw deklaruje chęć inwestowania, skala realnych działań pozostaje poniżej średniej unijnej. Głównymi barierami są koszty, ograniczony kapitał, a często także brak kompetencji inwestycyjnych. Jednocześnie istnieje w kraju sektor firm, które udowadniają, iż odwaga i innowacja są możliwe – jeżeli stworzy się im warunki.
Jak podkreśla Katarzyna Dębkowska z PIE, stabilne regulacje i silne wsparcie instytucji rozwoju powinno i mogą realnie zwiększyć skłonność polskich firm do inwestowania.
To BGK – jako narodowa instytucja rozwoju – powinien być katalizatorem i współuczestnikiem projektów wzmacniających strategiczne sektory gospodarki – Jarosław Dąbrowski z zarządu BGK mówi wprost: „Polska jak tlenu potrzebuje nowych inwestycji”.
Nowy Model Rozwoju – szansa, której nie wolno zmarnować
W czasach turbulencji geopolitycznych i przebudowy światowego układu gospodarczego Polska stoi przed rzadką okazją, by dokonać cywilizacyjnego skoku. Prezydent RP dr Karol Nawrocki trafnie podkreśla, iż tylko Polakom naprawdę zależy na szybkim rozwoju kraju.
Projekt Celu Zbiorowego Polaków staje się dziś jedną z najbardziej obiecujących koncepcji strategicznych – ale wymaga roztropnej kohabitacji Prezydenta i Premiera.
Roztropna kohabitacja – warunek narodowej modernizacji
Choć Prezydent i Premier reprezentują różne środowiska polityczne, konstytucyjna rzeczywistość jest jasna: „kto ma budżet, ten rządzi”.
To rząd, nie Prezydent, dysponuje narzędziami realizacji inwestycji.
Jednak obecna sytuacja – napięta, ale nie zablokowana – może stać się fundamentem nowego modelu współpracy państwowej, zwłaszcza w obszarach kluczowych dla polskiej racji stanu:
- bezpieczeństwo obronne w postaci najnowocześniejszego Systemu Obronnego – Tarcza
- bezpieczeństwo żywnościowe,
- budownictwo bez emisyjnych, plus energetycznych domów dla Polek i Polaków
- nowa polityka samorządowa.
Deklaracja Premiera o współpracy w powyższych obszarach bezpieczeństwa, to pierwsze trwałe rusztowanie pod polityczne porozumienie. To punkt wyjścia, którego nie wolno zmarnować.
Twarda umowa inwestycyjna – narzędzie, które może zmienić sytuację
Jednym z najbardziej racjonalnych i konstytucyjnie czystych rozwiązań może być:
Sztywna Umowa Prezydent – Premier, która zakładałaby ona, że:
- każda inicjatywa Prezydenta, która zwiększa wpływy budżetowe lub generuje oszczędności,
- daje Prezydentowi prawo wskazania celów, na które te środki zostaną przeznaczone.
Pełna transparentność i jasne komunikowanie źródła środków byłyby najważniejsze dla budowania zaufania opinii publicznej.
Samorządy – nowy strategiczny sojusznik Prezydenta
Przy ograniczonych możliwościach budżetowych Prezydenta, naturalnym partnerem stają się samorządy. To one mogą dziś stać się najbardziej dynamiczną siłą modernizacyjną państwa.
Cel jest konkretny:
pozyskać partnerstwo minimum 363 gmin – tych, które staną się motorem nowej polskiej modernizacji.
Prezydent może zaoferować im programy, które realnie zmieniają lokalną gospodarkę:
- skokowy wzrost wpływów z PIT,
- nowe miejsca pracy,
- rozwój infrastruktury,
- modernizację energetyczną,
- tanie bez emisyjne , plusenergetyczne domy dla Polek i Polaków
Budownictwo Plus Energetyczne – przełomowa idea dla całego kraju
Sercem tej strategii jest Program Budownictwa Bez Emisyjnych, Plus Energetycznych Domów. Jego założenia są game-changerem w skali państwa:
- do 2030 roku – choćby 13,5 mln nowoczesnych, plus energetycznych domów,
- 363 fabryki domów, zatrudniające po 5000 pracowników każda,
- wynajem tychże domów dla obywateli za 540 zł miesięcznie,
- koszty utrzymania takiego domu ok. 100 zł miesięcznie,
- dla rodzin z trójką dzieci: możliwość nabycia domu po 10 latach za 10% wartości.
To nie tylko program mieszkaniowy. To program gospodarczy o zrównoważonym popycie i podaży wraz ze społecznym i demograficznym programem w jednym.
Samoistna Reforma samorządowa – fundament nowoczesnego państwa
Realizacja programu wymaga spójnej reformy samorządowej opartej na:
- samoistnym procesie łączenia małych gmin w większe jednostki minimum 100 tys. mieszkańców,
- profesjonalizacji zarządzania,
- lepszej dostępności usług publicznych.
To modernizacja struktur terytorialnych, bez których rozwój kraju zostanie ograniczony do lokalnych „wysp sukcesu”.
Dystrybucja korzyści – fundament poparcia społecznego
Kluczowe jest, by obywatele realnie poczuli, iż decyzje państwowe przekładają się na ich życie:
tanie mieszkania, niższe koszty energii, nowe miejsca pracy, rozwój lokalnych usług.
Zapowiedziane wizyty Prezydenta Karola Nawrockiego w gminach i konsekwentna realizacja obietnic mogą stać się początkiem nowego modelu przywództwa opartego na uczestnictwie społecznym.
Wnioski: Polska potrzebuje współpracy, nie konfliktu
Trudna kohabitacja nie musi być przeszkodą. Może stać się szansą, jeżeli zostanie zamieniona w:
- dialog,
- twarde umowy,
- jasny podział odpowiedzialności,
- transparentną komunikację.
Wielkość przywództwa w XXI wieku nie polega na konfrontacji, ale na zdolności do łączenia interesów różnych instytucji i grup społecznych w jedną wspólną strategię narodową.
Edmund Szwed














