Podpis prezydenta z dnia 9 grudnia 2024 zakończył proces legislacyjny nowelizacji Ustawy o doręczeniach elektronicznych (Ustawa). Nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw w dniu 12 grudnia 2024 i wejdzie w życie 1 stycznia 2025 → Link do opublikowanej nowelizacji.
Zmiana przepisów ustawy nie wpływa na obowiązujące terminy obowiązku posiadania Adresu do e-Doręczeń (ADE), które zaczną obowiązywać już w dniu jej wejścia w życie.
Od nowego roku poniżej wymienione podmioty zobowiązane posiadać ADE i odbierać korespondencję nadaną na ten adres:
- podmioty publiczne,
- osoby wykonujące zawody zaufania oraz
- podmioty zarejestrowane w KRS już w 2025 roku
- działalności gospodarcze rejestrowane w CEIDG w 2025 roku
Istniejące już działalności gospodarcze zarejestrowane w CEIDG będą zobowiązane posiadać ADE od października 2026 lub wcześniej w przypadku zmiany zgłaszanej do tego rejestru.
Należy pamiętać, iż wszystkie podmioty i osoby fizyczne mają możliwość wyboru dostawcy usługi doręczeń elektronicznych – Lista dostawców. Wyjątek stanowią podmioty publiczne, które zgodnie z Ustawą mają obowiązek korzystania z usług operatora wyznaczonego – tę rolę pełni Poczta Polska.
Ustawa wprowadza okres przejściowy dla podmiotów publicznych. Jego założeniem jest zrównanie skutku doręczenia do 31 grudnia 2025 dla wszystkich stosowanych przez podmioty publiczne kanałów doręczania. Choć sugerowanym kanałem mają być e-Doręczenia i Publiczna usługa hybrydowa, to w tym okresie podmioty publicznie uzyskały prawo odstępstw od tego założenia. W tym jednak miejscu, dla realnej oceny skuteczności doręczenia, należy uwzględnić zapisy art. 7 Ustawy wskazujące, iż podmiot posiadający ADE wyraża żądanie doręczania kanałem e-Doręczeń.
Ustawa wprowadza również obowiązek dla operatora wyznaczonego dotyczący informowania Ministra o korzystaniu przez użytkownika z usługi dodatkowej, którą świadczy Poczta Polska.
Informacja ta przechowywana jest w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE) w celu zapewnienia wymiany korespondencji z kwalifikowanymi dostawcami usług e-Doręczeń. Dzięki temu użytkownicy korzystający z kwalifikowanych usług e-Doręczeń będą mogli zweryfikować, czy odbiorca korzysta z usługi dodatkowej Poczty Polskiej i można nadać do niego przesyłkę.
Ważną zmianą jest również fakt, iż ADE zakładany przez osoby fizyczne będzie istotny bezterminowo – we wcześniejszych zapisach istniała konieczność potwierdzania chęci korzystania z e-Doręczeń co 3 lata.
Nowelizacja wprowadza także szereg zapisów dotyczących funkcjonowania operatora wyznaczonego oraz rekompensaty dla Poczty Polskiej za wytworzenie, dostosowanie i utrzymywanie systemu e-Doręczeń przez ostatnie 4 lata. Zmiany te nie wpływają terminy obowiązku stosowania e-Doręczeń.
→ Szczegółowy harmonogram : Kalendarz wdrażania ustawy o doręczeniach elektronicznych
→ Dla osób poszukujących informacji o pierwszych krokach w tym jak uzyskać adres do doręczeń zapraszamy do lektury naszego najnowszego Raportu.
Data publikacji: 20.12.2024r.