Dwie grupy specjalistyczne prowadziły działania na drodze S 5.

9 godzin temu

17 marca 2025 r. o godzinie 6.58 do Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Gnieźnie wpłynęła informacja dotycząca zdarzenia na drodze krajowej S 5 pomiędzy węzłem Kłecko a węzłem Gniezno Południe (kierunek Poznań). Dyżurny natychmiast zadysponował na miejsce zdarzenia zastępy z terenu powiatu gnieźnieńskiego. Po przybyciu na miejsce zdarzenia pierwszego zastępu zastano samochód ciężarowy w pozycji na prawym boku w rowie na trasie S-5 w kierunku Poznania. Samochód przewoził 4 zbiorniki typu DPPL (każdy o pojemności 1000l) wypełnione wersenianem czterosodowym – materiał ciekły żrący zasadowy oraz 15 palet kwasu borowego pakowanego w workach o łącznej masie 15 ton.

Działania Straży Pożarnej polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia i dokonaniu rozpoznania ratowniczego. Przybyły na miejsce ZRM przebadał kierowcę, który nie odniósł żadnych obrażeń i nie wymagał hospitalizacji. Z uwagi na charakter zdarzenia na miejsce zadysponowano Specjalistyczną Grupę Ratownictwa Chemiczno–Ekologicznego z JRG 6 Poznań, która po przybyciu przeprowadziła rozpoznanie chemiczne przy użyciu specjalistycznych mierników oraz pobrała próbki substancji, która wyciekła ze zbiorników DPPL (po przebadaniu próbek potwierdzono zgodność przewożonej substancji z kartą przewozową). Wyciek został uszczelniony poprzez zastosowanie stretch folii. Z uwagi na fakt, iż zbiorniki DPPL znajdowały się w pozycji na boku oraz braku możliwości podniesienia tych zbiorników wewnątrz skrzyni załadunkowej samochodu ciężarowego zadysponowano na miejsce zdarzenia Specjalistyczną Grupę Ratownictwa Technicznego z JRG 7 Poznań, która po przybyciu na miejsce zdarzenia przy użyciu samochodu specjalnego Rotator wyciągnęła zbiorniki DPPL na zewnątrz. Dzięki tym czynnościom zlikwidowano zagrożenie wycieku substancji poprzez górne wieko. Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego wypompowała również olej napędowy, który wyciekł z uszkodzonego zbiornika do rowu do podstawionej beczki udostępnionej przez obsługę techniczną drogi S 5. Po zlikwidowaniu zagrożenia uszkodzony samochód wraz z przewożonym ładunkiem przekazano właścicielowi firmy przewozowej. Właściciel zobowiązał się do usunięcia pojazdu wraz z całym ładunkiem z miejsca zdarzenia z wykorzystaniem firmy specjalistycznej. Natomiast zarządca drogi został zobligowany do oznakowania drogi do czasu zakończenia działań przy wyciąganiu pojazdu z rowu oraz przeładunku towaru.

Idź do oryginalnego materiału