Droga ekspresowa S 11 – interwencja senatora Adama Szejnfelda

3 godzin temu

Senator Adam Szejnfeld skierował do Ministra Infrastruktury oświadczenie w sprawie realizacji dróg ekspresowych S10 i S11, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji na odcinku S11 przebiegającym przez północną Wielkopolskę, w tym przez powiaty obornicki, chodzieski, pilski i złotowski.

Budowa drogi ekspresowej S10 jest w tej chwili realizowana na wielu etapach. Wiadomo, iż są podpisane umowy i w wielu miejscach rozpoczęły się prace budowalne, np. między Piłą i Wałczem. W tym przypadku w lipcu 2025r. podpisano też umowę na zaprojektowanie i budowę w formule „projektuj i buduj” na odcinek drogi od końca obwodnicy Wałcza do węzła Piła Północ. Senatora Szejnfelda cieszy zaawansowanie prac także przy rozbudowie drogi ekspresowej S10 w okolicach Wyrzyska. Podpisanie umowy na budowę drugiej jezdni obwodnicy to w tym przypadku krok, który realnie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży w regionie.

– Niestety, uzasadnione niezadowolenie mieszkańców Wielkopolski, szczególnie Wielkopolski Północnej budzi ciągłe ślimaczenie się inwestycji na trasie S11 w północnej części naszego Województwa. Chodzi o odcinek Poznań – Piła, który niestety od lat pozostaje poza fazą realizacyjną, mimo iż pełni kluczową rolę dla całej północnej Wielkopolski. Mowa o trasie łączącej największy ośrodek północnej części województwa – Piły – z jego stolicą Poznaniem i dalej z południem kraju oraz z północą aż do Pomorza – napisał do ministra senator Ziemi Pilskiej.

W zakresie S11 swoje niezadowolenie wyrażają też władze i mieszkańcy powiatu złotowskiego, w tym np. Gminy Lipka, gdzie władze i obywatele obawiaj się komunikacyjnego podziału powiatu. Dlatego w zakresie przebiegu drogi ekspresowej S 11 opowiadają się za przebiegiem drogi w wariancie 3 a, najbardziej zbliżonego do wariantu 3 uzgodnionego w konsultacjach z mieszkańcami – podkreślił w swoim wystąpieniu senator Szejnfeld.

Adam Szejnfeld podkreślił, iż:

– Zdaje sobie sprawę z tego, iż procedury związane z inwestycjami drogowymi, w tym te środowiskowe, wymagają czasu. Niemniej, w przypadku odcinków Ujście – Piła końca choćby przygotowań nie widać a cóż dopiero budowy drogi ekspresowej. Z tego tytułu ludziom tu żyjącym „puszczają już nerwy”, bo mają tego dosyć. Wszak chodzi tylko o ok. 20 km drogi, a wszystko ciągnie się z latami jakby chodziło o setki km dróg. Na przykład od samego złożenia wniosków bezefektywnie minęły już chyba 4 lata, co oznacza wieloletnie opóźnienie w stosunku do wcześniej planowanych terminów realizacji inwestycji. Przeciągające się decyzje środowiskowe i brak konkretnego harmonogramu powodują wiele kolejnych problemów. Trasa, która według wcześniejszych zapowiedzi miała być gotowa w 2029 roku, jest dziś realna być może dopiero w perspektywie lat 2031–2033, o ile nie wystąpią kolejne przesunięcia. A trzeba pamiętać, iż docinek S11 Poznań – Oborniki – Ujście – Piła to nie tylko ciąg komunikacyjny. To warunek rozwoju regionalnej i lokalnej gospodarki, dostępu do pracy, usług i edukacji. Piła i północna Wielkopolska mają duży potencjał inwestycyjny, jednak jego realizacja hamowana jest przez niewystarczającą infrastrukturę drogową. Obecny układ komunikacyjny nie jest w stanie sprostać rosnącemu natężeniu ruchu – zarówno osobowego, jak i towarowego.

Brak tego rodzaju nowoczesnego połączenia drogowego to jedna z największych barier infrastrukturalnych w rozwoju gospodarczym i społecznym Piły, powiatu pilskiego, czy powiatu obornickiego oraz chodzieskiego. Mieszkańcy Piły i powiatu pilskiego, na przykład Ujścia, ale i innym miejscowości i powiatów, nie kryją już swojego niezadowolenia i oburzenia uznając, iż są traktowani jako „obywatele drugiej kategorii” w Wielkopolsce, gdyż są wykluczani, w porównaniu z innymi rejonami Wielkopolski i Polski, z dostępu do nowoczesnych i szybkich połączeń komunikacyjny.

– Budowa drogi ekspresowej S11 od Poznania poprzez Oborniki, Ujście, Piłę, powiat złotowski i dalej na północ, to nie przywilej, ale logiczny i niezbędny element rozwoju państwa w jego części zachodniej – uważa senator, który zwrócił się do Ministra Infrastruktury z konkretnymi pytaniami, m.in.:

  1. Na jakim etapie znajdują się prace przygotowawcze do realizacji odcinka S11 na trasie Poznań i powiaty: obornicki, chodzieski, pilski z Ujściem włącznie i złotowski?
  2. Jaki przebieg trasy S11 planuje się poprzez powiat złotowski i czy zostaną w tym zakresie uwzględnione stanowiska samorządów oraz opinie wyrażone podczas konsultacji społecznych?
  3. Czy możliwe jest określenie przewidywanego harmonogramu inwestycji, w tym orientacyjnych dat ogłoszenia przetargów oraz rozpoczęcia i zakończenia prac budowlanych na omawianych odcinkach trasy S 11?
  4. Czy planowane są działania mające na celu usprawnienie procesu wydawania decyzji środowiskowych, lokalizacyjnych, budowalnych i pozostałych dla inwestycji tak kluczowych z punktu widzenia rozwoju regionalnego i tak opóźnionych wobec wcześniejszych planów jak te dotyczące S 11 w Północnej Wielkopolsce?
  5. Czy może Pan Minister przedstawić zaktualizowany plan realizacji zadania dla całej trasy S11 w Wielkopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem północnej części naszego województwa?

Dominika Kobiołka

Biuro Senatorskie Adama Szejnfelda w Pile

64-920 Piła, ul. Grunwaldzka 2/10

Idź do oryginalnego materiału