Dramatyczny spadek rejestracji pojazdów elektrycznych w 2024. Przyczyny?

enerad.pl 2 dni temu

Rok 2024 był pierwszym w historii polskiego rynku elektromobilności, kiedy liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych spadła rok do roku. Zaledwie 3% udziału BEV w rynku nowych pojazdów osobowych to jeden z najgorszych wyników w Unii Europejskiej, wyprzedzając jedynie Chorwację i Słowację. W segmencie dostawczych pojazdów elektrycznych spadek był jeszcze bardziej dramatyczny – aż o 29% r/r.

Źródło: https://psnm.org/2024/raport/podsumowanie-2024-bardzo-trudny-rok-dla-zrownowazonego-transportu/

Przedwczesne zakończenie programu „Mój Elektryk 1.0” i niewystarczające konsultacje dotyczące jego następcy, „Mój Elektryk 2.0”, były kluczowymi czynnikami hamującymi rozwój. PSNM ostrzega, iż źle zaprojektowany system wsparcia może skutkować zmarnowaniem dużej części z 1,6 mld zł przeznaczonych na rozwój elektromobilności.

Pozytywne sygnały – rozwój infrastruktury ładowania

Nie wszystko jednak maluje się w ciemnych barwach. W 2024 roku Polska odnotowała rekordowy przyrost punktów ładowania prądem stałym (DC). Tylko w ciągu pierwszych 11 miesięcy uruchomiono niemal 1000 nowych stacji szybkiego ładowania, co jest wynikiem dwukrotnie lepszym niż w roku 2023. To efekt ambitnych działań inwestycyjnych mimo licznych barier systemowych.

Źródło: https://psnm.org/2024/raport/podsumowanie-2024-bardzo-trudny-rok-dla-zrownowazonego-transportu/

Niestety, skala infrastruktury wciąż pozostaje niewystarczająca – Polska dysponuje jedynie ok. 8,3 tys. punktów ładowania, co stawia nas daleko za krajami o mniejszym rynku motoryzacyjnym, takimi jak Belgia czy Austria.

Tymczasem w USA…

Podczas gdy Polska walczy z wyzwaniami, inne rynki pokazują, jak dynamiczny może być rozwój elektromobilności. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła aż o 474% od 2019 roku, podczas gdy sprzedaż aut spalinowych spadła o 15%. Sukcesy te wynikają m.in. z efektywnych programów wsparcia, rozbudowanej infrastruktury ładowania i szerokiej akceptacji społecznej.

Źródło: https://cleantechnica.com/2024/12/29/us-electric-car-sales-up-474-since-q3-2019-fossil-car-sales-down-15/

92% właścicieli elektryków z pewnością kupi kolejnego

Pomimo wyzwań, z jakimi boryka się polska elektromobilność, światowi kierowcy nie mają wątpliwości: samochody elektryczne to przyszłość. Badanie Global EV Alliance, obejmujące ponad 23 000 użytkowników EV z 18 krajów, pokazało, iż aż 92% obecnych właścicieli elektryków zdecydowanie kupiłoby kolejny taki pojazd. Zaledwie 4% rozważyłoby hybrydę plug-in, a tylko 1% wróciłoby do aut spalinowych. Co sprawia, iż kierowcy na całym świecie tak wysoko oceniają swoje elektryki?

Jednym z najważniejszych argumentów podawanych przez ankietowanych właścicieli pojazdów EV jest oczywiście ekonomia. Koszty ładowania – szczególnie w domowych warunkach (zwłaszcza z wykorzystaniem własnej instalacji fotowoltaicznej) – są znacznie niższe niż tankowanie paliwa, a koszty eksploatacyjne (serwis, części) są o wiele niższe niż w przypadku pojazdów spalinowych. EV nie potrzebują wymiany oleju czy napraw związanych z pracą silnika, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

Elektromobilność w Polsce – co dalej?

Złoto! Właściciele elektryków odpalili się w kolejce po ładowarkę. Polska gotowa na elektryczną rewolucję pic.twitter.com/gVIcqDHPeV

— Ekonomat (@ekonomat_pl) October 27, 2024

Patrząc na obrazek powyżej i stykając się z elektromobilnością na co dzień wydaje się, iż istnieją 3 główne obszary, których poprawa wpłynęłaby pozytywnie na rynek EV:

  1. Infrastruktura i aspekt technologiczny – chyba każdy z nas już widział kolejki na stacjach ładowania… i nie, nie każdy ma czas na samo ładowanie…
  2. Zasięg – ładowanie co „200 km”, zwłaszcza w dłuższej trasie, nie zachęca do podróży, zwłaszcza w połączeniu z punktem pierwszym powyżej
  3. Programy wsparcia – ciężko wyobrazić sobie transformację energetyczną, również w obszarze EV, która pozbawiona będzie strategicznego (i stabilnego!) programu stymulującego rozwój. To nie jest wiek XIX i przesiadka z dyliżansu do Forda T – mamy inne państwa, inne gospodarki, inne wyzwania – systemowe rozwiązania, które przyspieszą rozwój są konieczne.

Rok 2025 przyniesie nowe regulacje unijne, które zmuszą koncerny motoryzacyjne do intensyfikacji sprzedaży aut elektrycznych. Polska, będąc na końcu europejskiego rankingu e-mobility, ryzykuje jednak pozostanie w tyle. Czy uda się przezwyciężyć bariery i wykorzystać potencjał programów wsparcia o wartości 6 mld zł? Czas przyniesie odpowiedź, wydaje się jednak, iż zwłaszcza w dłuższej perspektywie nie ma odwrotu od elektromobilności jako takiej. Można ją jedynie odłożyć w czasie…

Co sądzicie o przyszłości elektromobilności w Polsce? Czy 2025 rok będzie przełomowy, czy Polska przez cały czas pozostanie w cieniu innych krajów? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Źródła:

  • raport PSNM: https://psnm.org/2024/raport/podsumowanie-2024-bardzo-trudny-rok-dla-zrownowazonego-transportu/
  • https://cleantechnica.com/2024/12/29/us-electric-car-sales-up-474-since-q3-2019-fossil-car-sales-down-15/
  • https://cleantechnica.com/2024/12/28/the-media-has-it-wrong-92-of-electric-vehicle-owners-worldwide-would-definitely-buy-another-ev/
Idź do oryginalnego materiału