Donald Trump nałożył wysokie cła na Meksyk. Niespodziewanie oberwie także… Volkswagen

news.5v.pl 1 dzień temu

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump rozpoczął wojnę handlową z Kanadą i Meksykiem. Jednak to niemiecka marka Volkswagen może odczuć bolesne skutki.

W ubiegłym roku 44 proc. samochodów niemieckiej marki sprzedanych w Stanach Zjednoczonych zostało wyprodukowanych w Meksyku, według firmy analitycznej JATO Dynamics. Wynika to z wysoce zintegrowanego północnoamerykańskiego rynku motoryzacyjnego w ramach umów o wolnym handlu zerwanych przez Trumpa.

Nałożenie przez Trumpa 25-procentowych ceł na towary wyprodukowane w Kanadzie i Meksyku oznacza dalsze kłopoty dla niemieckich producentów samochodów. Już teraz ich zyski na kluczowym chińskim rynku kurczą surię z powodu spowolnienia popytu i rosnącej konkurencji ze strony lokalnych rywali.

Posunięcie Trumpa równoważy również poniedziałkową wygraną producentów samochodów, gdy Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej, ogłosiła złagodzenie tegorocznych celów emisyjnych UE, które według branży kosztowałyby miliardy.

Trump psuje szyki Niemcom

Przez lata niemieccy producenci samochodów wykorzystywali Meksyk jako tanie centrum produkcyjne. Kraj ten był „idealnym miejscem do produkcji samochodów” dzięki umowom handlowym z USA — a także z Ameryką Łacińską, Europą i Bliskim Wschodem, powiedział Felipe Munoz, analityk motoryzacyjny w JATO.

Decydenci polityczni w Unii Europejskiej, świadomi kluczowej roli Meksyku w globalnym łańcuchu dostaw dla przemysłu motoryzacyjnego, próbowali chronić producentów samochodów przed niektórymi groźbami Trumpa, zmieniając w styczniu umowę handlową UE z Meksykiem, dając europejskim producentom pojazdów korzystne stawki eksportowe do tego kraju.

Audi, spółka zależna Volkswagena, produkuje SUV-a Q5 w Meksyku na potrzebu rynku Stanów Zjednoczonych i wszystkich innych rynków poza Chinami. Model ten był najlepiej sprzedającym się samochodem marki w 2023 r. Jednak cła Trumpa podważyły tę strategię.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

— Po zainwestowaniu milionów w fabrykę produkującą model Q5 w Meksyku, głównie na potrzeby USA, zaledwie dekadę temu, zakład ten nagle wygląda jak inwestycja w białego słonia — powiedział Matthias Schmidt, europejski analityk motoryzacyjny.

W międzyczasie marka macierzysta Volkswagena produkuje również swój najpopularniejszy amerykański model w Meksyku: SUV Tiguan. W ostatnim kwartale ubiegłego roku w Stanach Zjednoczonych sprzedano ponad 30 tys. tych pojazdów, co stanowi wzrost o prawie 50 proc. rok do roku. Jednak akcje Volkswagena spadły o ponad 4 proc. na wieść o cłach Trumpa.

Opłaty zagrażają również konsumpcji krajowej, ponieważ ceny w USA rosną w wyniku tego, co analitycy nazwali „trumpcesją”. W ciągu jednego tygodnia model prognozowania PKB Atlanta Fed przeszedł od przewidywania rocznego wzrostu w tym kwartale na poziomie 2,3 proc. do przewidywania spadku o 2,8 proc. Jeszcze miesiąc temu model przewidywał wzrost w tym kwartale na poziomie bliskim 4 proc.

Idź do oryginalnego materiału