W Bydgoszczy odbyła się konferencja prasowa wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wicewojewody kujawsko-pomorskiego Piotra Hemmerlinga oraz wiceprezydenta Bydgoszczy Mirosława Kozłowicza w temacie nowej usługi cyfrowej, jakim są e-Doręczenia. Podczas konferencji zostały przedstawione szczegóły dotyczące wdrożenia e-Doręczeń w regionie oraz ich wpływu na codzienną komunikację obywateli z instytucjami publicznymi.
– e-Doręczenia to odpowiednik tradycyjnych przesyłek poleconych za potwierdzeniem odbioru. Dzięki nim każdy obywatel zyskuje możliwość wygodnej i bezpiecznej komunikacji elektronicznej z administracją publiczną, która staje się bardziej otwarta i przyjazna – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas piątkowej (17 stycznia) konferencji w Bydgoszczy.
– W województwie kujawsko-pomorskim z e-Doręczeń korzysta już ponad 2100 instytucji, co jest bardzo dobrym wynikiem. Jest ono liderem we wdrażaniu tego rozwiązania – dodał wicepremier.
e-Doręczenia. Czym są?
e-Doręczenia to nowoczesny, elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru, który wprowadza nową jakość w komunikacji pomiędzy obywatelami a administracją publiczną. W dobie cyfryzacji usług publicznych e-Doręczenia stają się nieodzownym narzędziem, które przyspiesza i ułatwia załatwianie spraw urzędowych.
– Miasto Bydgoszcz chce zostać jednym z pionierów cyfryzacji w Polsce. Już dziś miasto wdraża innowacyjne rozwiązania, np. takie jak robot do zbierania i rozliczania 40 tys. faktur VAT czy teraz e-Doręczenia – dodał wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz.
Ministerstwo Cyfryzacji wymienia następujące korzyści płynące z wprowadzenia e-Doręczeń:
- Usprawnienie pracy administracji – e-Doręczenia umożliwiają szybszą wymianę informacji, co przekłada się na krótszy czas załatwiania spraw urzędowych.
- Osobiste oszczędności i bezpieczeństwo – Korespondencja wysyłana przez e-Doręczenia jest tańsza niż tradycyjne listy polecone. Obywatele korzystający z tej usługi w kontaktach z podmiotami publicznymi nie ponoszą żadnych kosztów, a dokumenty są rejestrowane, co zapewnia ich bezpieczeństwo i integralność.
- Ułatwienia dla obywateli – Dzięki e-Doręczeniom obywatele nie muszą martwić się o aktualizację swojego adresu w poszczególnych instytucjach. Wszystkie ważne pisma są dostarczane na indywidualny Adres Doręczeń Elektronicznych (ADE).
- Integracja z systemami – e-Doręczenia są zintegrowane z platformą ePUAP, co umożliwia prowadzenie korespondencji z instytucjami publicznymi w sposób prosty i wygodny.
- Przygotowanie na przyszłość – Od 1 stycznia 2025 r. większość urzędów i instytucji publicznych jest zobowiązana do posiadania aktywnej skrzynki do e-Doręczeń, co przyspieszy proces cyfryzacji administracji.
– Nowy system e-Doręczeń nie będzie generował żadnych dodatkowych kosztów dla obywatela w kontakcie z podmiotami publicznymi. Jako urzędy przechodzimy ewolucję w komunikowaniu się, gdzie platforma ePUAP była namiastką elektronicznego systemu obiegu dokumentów. e-Doręczenia stanowią wyższy poziom korespondencji cyfrowej i stanowią swojego rodzaju udoskonalenie platformy ePUAP – dodał wicewojewoda kujawsko-pomorski Piotr Hemmerling.