Jak działa napęd EREV?
- Tryb elektryczny (EV) – Pojazd porusza się wyłącznie dzięki silnikowi elektrycznemu, wykorzystując energię zgromadzoną w akumulatorze.
- Akumulator się rozładowuje – Gdy poziom naładowania baterii spadnie do określonego minimum, uruchamiany jest silnik spalinowy.
- Tryb rozszerzonego zasięgu (range extender) – Silnik spalinowy napędza generator, który ładuje akumulator, umożliwiając kontynuację jazdy bez konieczności zatrzymywania się w celu ładowania.
- Zatrzymanie lub ładowanie – Po zakończonej jeździe baterię można naładować z gniazdka lub stacji ładowania, jak w klasycznym EV.
Główne cechy pojazdu EREV
- Napęd realizowany wyłącznie przez silnik elektryczny
- Silnik spalinowy pełni funkcję generatora (nie napędza mechanicznie kół)
- Możliwość ładowania z gniazdka (plug-in)
- Dłuższy realny zasięg niż klasyczne EV
- Cicha praca w trybie elektrycznym
EV vs EREV – porównanie
Napęd | Wyłącznie elektryczny | Wyłącznie elektryczny |
Silnik spalinowy | Brak | Obecny – tylko jako generator |
Ładowanie z gniazdka | Tak | Tak |
Zasięg całkowity | Ograniczony pojemnością baterii | Większy – rozszerzony przez range extender |
Emisje CO₂ w czasie jazdy | Brak (jeśli energia ze źródeł OZE) | Niskie, tylko przy uruchomieniu silnika spalinowego |
Zużycie paliwa | Brak | Tylko w trybie range extender |
Serwis i konserwacja | Mniej skomplikowany | Bardziej złożony (obecność układu spalinowego) |
Przykładowe modele | Tesla Model 3, Nissan Leaf | BMW i3 REx, Chevrolet Volt |
Dla kogo jest EREV?
Pojazdy EREV to rozwiązanie dla osób, które chcą jeździć na co dzień elektrycznie, ale obawiają się ograniczonego zasięgu klasycznego EV. Dzięki obecności generatora, EREV sprawdzi się także podczas dłuższych podróży – bez ryzyka „utknięcia” z rozładowaną baterią.