Czy PIS sabotował budowę Terminala kontenerowego w Świnoujściu

1 dzień temu

Przylądek Pomerania zamiast terminala PiS. Minister Marchewka ujawnia kulisy: „Nie mogłyby wpłynąć kontenerowce”

To brzmi jak żart, ale nim nie jest. Minister Arkadiusz Marchewka ujawnił, iż rząd PiS planował budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu, do którego… nie mogłyby wpłynąć największe kontenerowce świata.

Według ministra, w projekcie przygotowanym przez poprzedni rząd założono głębokość basenu portowego zaledwie 14,5 metra, podczas gdy współczesne jednostki wymagają co najmniej 17 metrów.

„Nie przeprowadzono też żadnych analiz ekonomicznych pokazujących, czy i kiedy taka inwestycja mogłaby się zwrócić. Z naszych wyliczeń wynika, iż w tym kształcie terminal nie przyniósłby zysków choćby przez 158 lat” — podkreślił minister.

Nowa koncepcja: Przylądek Pomerania

W miejsce nieopłacalnego projektu powstał zupełnie nowy plan — Przylądek Pomerania. To ambitny projekt, który ma nie tylko unowocześnić port w Świnoujściu, ale także znacząco powiększyć jego powierzchnię.

Minister Marchewka zapowiedział, iż Przylądek Pomerania będzie liczył 186 hektarów nowego lądu, powstałego poprzez zalądowienie części akwenu. Jego częścią ma być nowoczesny terminal kontenerowy, przystosowany do obsługi największych jednostek na świecie.

„Przylądek Pomerania to port, do którego zawijać będą największe kontenerowce świata, bo przecież o to w tym chodzi. To najlepszy projekt, gwarantujący szybkie tempo zwrotu inwestycji — i to potwierdzają wykonane analizy” — wyjaśnił Marchewka.

Rozwój portu na dziesięciolecia

Nowy port zewnętrzny ma stać się strategicznym centrum przeładunkowym Bałtyku, przynosząc korzyści nie tylko regionowi, ale całej Polsce.
Według szacunków, Przylądek Pomerania ma zapewnić rozwój portu w Świnoujściu na wiele dziesięcioleci, tworząc nowe miejsca pracy, przyciągając inwestorów i zwiększając konkurencyjność Polski w międzynarodowej logistyce morskiej.


Czy Przylądek Pomerania powstanie szybciej niż planowano?

Na razie wiadomo, iż realizowane są intensywne prace przygotowawcze i konsultacje środowiskowe. Rząd zapewnia, iż inwestycja będzie realizowana „siłami własnymi”, bez rezygnacji z ambicji dołączenia Świnoujścia do „portowej ligi mistrzów Europy”.


Pytania i odpowiedzi

Dlaczego poprzedni plan terminala był nieopłacalny?
Ponieważ zakładał zbyt płytkie nabrzeże i brak analiz ekonomicznych. Zwrot z inwestycji mógłby nastąpić dopiero po ponad 150 latach.

Czym różni się Przylądek Pomerania od wcześniejszego projektu?
To całkowicie nowa koncepcja, zakładająca budowę 186 hektarów nowego lądu i terminal o głębokości 17 metrów.

Kiedy rozpocznie się budowa Przylądka Pomerania?
Ministerstwo zapowiada, iż przygotowania już trwają, a realizacja rozpocznie się po uzyskaniu wszystkich pozwoleń środowiskowych i technicznych.

Idź do oryginalnego materiału