Członek PKW o piknikach wojskowych za rządów PiS. „Koszty muszą być wliczone do kampanii wyborczej”

news.5v.pl 1 miesiąc temu

Pod koniec lipca PKW nie podjęła decyzji ws. sprawozdania finansowego komitetu PiS z wyborów parlamentarnych w 2023 r, odroczyła posiedzenie do 29 sierpnia, zwracając się jednocześnie o dodatkowe dokumenty do Rządowego Centrum Legislacji (RCL) oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK).

W niedzielę, w TVN24 członek PKW Ryszard Kalisz mówił o działaniach, które w jego ocenie były elementem kampanii wyborczej PiS, ale nie zostały ujęte w sprawozdaniu komitetu wyborczego tego ugrupowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym kontekście zwrócił uwagę m.in. na pikniki wojskowe. Jak mówił: „wszystkich pikników wojskowych od 8 sierpnia do 13 października było około 70 w ogóle, gdzie przywożono wozy wojskowe, natomiast jasna i wyraźna kampania była gdzieś na około dziesięciu”.

— Dlatego nie ma żadnych wątpliwości, iż koszty tych pikników muszą być wliczone do kampanii wyborczej, a sprawozdanie PiS-owskie Komitetu Wyborczego PiS tego nie przedstawiało — zaznaczył Kalisz.

Spot ministerstwa reklamował Ziobrę

Członek PKW zwrócił także uwagę, iż „minister sprawiedliwości Adam Bodnar, przysłał również informację dotyczącą realizacji spotu reklamowego z udziałem Zbigniewa Ziobro, który był emitowany w okresie kampanii wyborczej, a za który resort sprawiedliwość zapłacił 2 mln 627 tysięcy 900 złotych”. — Spot promował oczywiście niby ministerstwo sprawiedliwości, ale tak naprawdę osobę Zbigniewa Ziobro — stwierdził Kalisz.

Zaapelował do Ministerstwa Sprawiedliwości, żeby policzyło dokładnie, ile Fundusz Sprawiedliwości wydał w czasie kampanii na działania związane z agitacją wyborczą i przesłał te dane na adres Krajowego Biura Wyborczego.

Powołując się z kolei na informacje z Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazał, iż podczas kampanii wyborczej na siedem promocyjnych publikacji z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej poszło 199 tys. 886 zł i 56 groszy. Dodał, iż jeżeli podczas kampanii wyborczej dochodziło do agitacji podczas pikników 800 plus, które kosztowały prawie 10 mln zł, to te kwoty również będą odliczone.

Kalisz powiedział również, iż Ministerstwo Aktywów Państwowych w okresie kampanii wyborczej w 2023. r. poniosło koszty w wysokości 1 mln 424 tys. zł na zakup czasu antenowego oraz produkcji spotu, w którym występował Jacek Sasin. Dodał, iż chodzi o zakup czasu antenowego w Polskim Radiu, w TVP oraz zakup czasu w mediach interaktywnych.

Na posiedzeniu 31 lipca PKW przyjęła sprawozdanie finansowe ośmiu komitetów wyborczych, przy czym bez zastrzeżeń jedynie sprawozdanie komitetu Lewicy.

Z informacji PAP uzyskanych w PKW wynika, iż w dotychczasowych dyskusjach za odrzuceniem sprawozdania komitetu PiS opowiadało się pięciu członków PKW (wyznaczeni przez KO, Lewicę i Trzecią Drogę), zaś przeciw — czterech (sędziowie Sylwester Marciniak i Wojciech Sych oraz członkowie wskazani przez PiS).

Idź do oryginalnego materiału