Krajowa Administracja Skarbowa wkracza w erę cyfrową. Od 1 stycznia 2025 roku wszystkie urzędy skarbowe i celno-skarbowe będą zobowiązane do elektronicznego doręczania korespondencji. To kolejny krok w kierunku pełnej cyfryzacji administracji publicznej.
Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
KAS już wcześniej umożliwiła podatnikom wyrażenie zgody na elektroniczne doręczenia poprzez konto w e-Urzędzie Skarbowym. Jak informuje szef KAS Marcin Łoboda, dotychczas prawie 2 miliony osób wyraziło zgodę na taką formę komunikacji, a urzędy przekazały w ten sposób blisko 3,5 miliona pism.
E-doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. System ma zapewnić szybszą, tańszą i wygodniejszą komunikację między administracją a obywatelami. Co istotne, dokumenty można odbierać o dowolnej porze i z dowolnego miejsca, a cała komunikacja jest bezpłatna dla podatnika.
Obowiązkowe dla firm i instytucji
Zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych, docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy oraz przedstawiciele zawodów zaufania publicznego będą zobowiązani do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Korespondencja prowadzona w ten sposób będzie miała taką samą moc prawną jak tradycyjne przesyłki polecone.
System e-doręczeń to kolejny element cyfrowej transformacji polskiej administracji, który ma usprawnić komunikację między urzędami a obywatelami oraz zmniejszyć koszty obsługi korespondencji.