Uchwalanie podwyżek diet radnych to zawsze temat kontrowersyjny. W samej swej istocie kłóci się z ideą bycia radnym, który teoretycznie ma dawać coś społeczeństwu, a nie brać. Samo podnoszenie diet czy też uposażeń w samorządach jest różnie odbierane w zależności od nastrojów społecznych.
Jaki mamy w tej chwili „klimat” na podnoszenie diet? Każdy może sobie na to pytanie łatwo odpowiedzieć obserwując otaczającą nas rzeczywistość. Kraj wychodzi z dynamiki rozwojowej, a gospodarka mocno zwalnia. Natomiast samo społeczeństwo biednieje, rosną koszty życia.
Tymczasem grupa radnych Gminy Wiejskiej Ostróda dąży do podniesienia sobie diet. Jak argumentuje tę potrzebę? Można zacytować klasyka: „bo te pieniądze się nam należą!” – oddaje on uzasadnienie, jakie radni wystosowali, które przeczytacie niżej.
Z materiałów zamieszczonych na platformie e-sesja można wywnioskować, iż 30 grudnia 2024 roku radni głosowali za wnioskiem o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały, która zmieni tę w tej chwili działająca i określającą wysokość diet, a finalnie doprowadzi do ich podniesienia.
Za wprowadzeniem do dyskusji nowej uchwały podnoszącej diety radnym głosowało 8 radnych, kolejno:
Balcerzak Kinga, Bartnicki Andrzej, Czosek Wioletta, Furtak Grzegorz, Husar Marek, Jabłonowski Marcin, Stabińska Barbara, Szymanek Dariusz.
W radzie jest też spora grupa członków, która sprzeciwia się podwyżkom. Przeciw było 7:
Bojar Witold, Chmura Elżbieta, Ignatjuk Mariusz, Klimecki Tomasz, Serafin Dominik, Wolf Łukasz, Wroński Krzysztof.
Projekt nowej uchwały został odesłany Komisji Budżetu i bardzo możliwe, iż pojawi się w porządku obrad najbliższej sesji Rady Gminy.
Poniżej możecie przeczytać uzasadnienie radnych dążących do podwyżki diet. Samo w sobie jest dość komiczne, ponieważ podczas jego czytania można odnieść wrażenie, iż radni wręcz domagają się pieniędzy z tytułu wysokich kosztów pełnienia swojej funkcji. A ponoć to społeczna rola.
UZASADNIENIE
Podwyżkę diet Rady Gminy Ostróda uzasadnia się zwiększonymi kosztami ich pracy na rzecz społeczności Gminy Ostróda, pracy w terenie oraz częstymi dojazdami do Urzędu Gminy Ostróda. Wielu radnych współpracuje ze swoimi mieszkańcami i sołectwami, organizując wszelkiego rodzaju imprezy, warsztaty, dni dziecka. Kupują z własnych środków materiały potrzebne do zorganizowania warsztatów i imprez mających na celu wsparcie osób starszych, jak i młodzieży. Podwyżka diet, jak i wzrost podatków o 5%, nie zostały ujęte w budżecie na rok 2025.
Jeśli nowa uchwała weszłaby w życie, radni dostawaliby o ponad 400 zł więcej. Przykładowo: Zwykły radny otrzymuje dietę w wysokości 1718 zł, a po podwyżce wynosiłaby już 2119 zł. Z kolei przewodniczący rady otrzymuje 2534 zł, a po podwyżce dobije prawie do trzech tysięcy – 2976 zł.
Naiwnym jest myślenie, iż przy nadejściu gorszych czasów sektor publiczny w mniejszym stopniu będzie wyciągał ręce po pieniądze podatników. Często jest wprost przeciwnie – gorsze czasy też dotykają tworzących ten sektor, którzy finalnie wyciągają ręce jeszcze dalej.
O.R
Poniżej projekt nowej uchwały: