Cybertruck Tesli – innowacyjny design kontra bezpieczeństwo
Cybertruck, elektryczny pickup firmy Tesla ze Stanów Zjednoczonych, wyróżnia się futurystycznym wyglądem i nietypowymi rozwiązaniami technicznymi. Jednak według doniesień amerykańskiego dziennika The Washington Post, niektóre z tych rozwiązań mogą utrudnić ratowanie pasażerów po wypadkach.
Problemy z ewakuacją po wypadku
W konstrukcji Cybertrucka oraz innych modeli Tesli zastosowano całkowicie elektryczne drzwi, które otwierają się dzięki centralnego ekranu dotykowego, aplikacji mobilnej lub ukrytych przycisków pojemnościowych. Na zewnątrz nie ma tradycyjnych klamek, a systemy te mogą ulec awarii podczas kolizji. Drzwi posiadają awaryjne mechanizmy otwierania, jednak – jak wskazują krytycy – są one trudne do zlokalizowania i obsługi, zwłaszcza w sytuacji stresowej.
Tragiczne skutki nietypowych rozwiązań
W 2024 roku w Piedmont, Kalifornia, doszło do wypadku, w którym trzech pasażerów nie zdołało opuścić płonącego Cybertrucka. Zewnętrzne przyciski nie zadziałały, a próby wybicia szyb opóźniły akcję ratunkową. Ostatecznie tylko jedna osoba przeżyła, a rodziny dwóch ofiar – Jacka Nelsona i Krysty Tsukahary – wniosły pozew przeciwko Tesli.
Bardziej oczywiste jest, jak wydostać się z bagażnika, niż z tylnego siedzenia Tesli po wypadku.
– Phil Koopman, ekspert ds. bezpieczeństwa motoryzacyjnego i profesor emerytowany Carnegie Mellon University.
„Apokaliptyczna” konstrukcja utrudnia działania ratowników
Cybertruck reklamowany przez Elona Muska jako „odporny na apokalipsę” wyposażony jest w grube panele ze stali nierdzewnej i szyby, które mają wytrzymać uderzenia pocisków. Takie rozwiązania mogą jednak utrudnić dostęp do wnętrza pojazdu zarówno pasażerom, jak i służbom ratowniczym. Po wypadku w Piedmont raport wskazał na „utrudniony dostęp dla strażaków” jako jeden z czynników opóźniających gaszenie pożaru. Zdjęcia z miejsca zdarzenia ukazują ślady prób siłowego otwarcia kabiny.
Kiedy samochód reklamowany jest jako niemal niezniszczalny, z kuloodpornymi szybami, należy zadać pytanie: jak ratownik dostanie się do środka po wypadku?
– Merick Lewin, adwokat kancelarii Good Guys Law, w rozmowie z The Washington Post.
Więcej przypadków uwięzienia w pojazdach Tesli
Z danych zebranych przez The Washington Post wynika, iż od 2019 roku odnotowano co najmniej kilkanaście przypadków, gdy kierowcy i pasażerowie Tesli byli uwięzieni w swoich pojazdach w sytuacjach zagrożenia życia.
Źródło: Futurism















