Komisarz ds. prywatności wszczyna dochodzenie w sprawie Canada Revenue Agency.
Latem 2023 roku kanadyjski podatnik zalogował się na swoje konto w Kanadyjskim Urzędzie Skarbowym, fałszywie zmienił poprzednie zeznania podatkowe i błędnie twierdził, iż nagle należy mu się ponad 40 milionów dolarów zwrotu. Następnie, bez weryfikacji nowo złożonych odcinków podatkowych, Kanadyjski Urząd Skarbowy autoryzował płatności i gwałtownie rozpoczął dokonywanie pierwszych rat, według źródeł.
Dochodzenie przeprowadzone przez CBC The Fifth Estate i Radio-Canada wykazało, iż oszustwo mogło nigdy nie zostać wykryte, z wyjątkiem jednej rzeczy.
Bank CIBC uderzył na alarm po tym, jak zauważył, iż rząd Kanady zdeponował na koncie bankowym jednego z klientów niezwykle dużą płatność w wysokości 10 milionów dolarów. Bank skontaktował się z CRA, aby upewnić się, iż nie popełnił błędu. Według źródeł, dopiero wtedy agencja zdała sobie sprawę, iż została oszukana.
The Fifth Estate i Radio-Canada nie identyfikują źródeł, ponieważ nie są one upoważnione do publicznego wypowiadania się.
„CRA musi uporządkować swoje działania”, powiedział André Lareau, profesor podatkowy na Uniwersytecie Laval w Quebec City, w wywiadzie dla The Fifth Estate / Radio-Canada.
Lareau powiedział, iż CRA ma mandat do „oceny prawdziwości” zeznań podatkowych i iż „nie może wykonywać swoich funkcji, po prostu zwracając żądaną kwotę”. Powiedział, iż dzieje się tak zwłaszcza w przypadku, gdy podatnicy zmieniają wiele zeznań podatkowych.
W poniedziałek partie opozycyjne wezwały do zbadania rewelacji, iż CRA wypłaciła setki milionów fałszywych zwrotów, po tym jak The Fifth Estate/ Radio Canada poinformowało, iż dziesiątki tysięcy kont podatników CRA zostało zhakowanych od 2020 roku.
W odpowiedzi na wniosek konserwatywnego posła Adama Chambersa w poniedziałek, biuro federalnego komisarza ds. prywatności poinformowało we wtorek, iż przeprowadzi „dochodzenie w sprawie zgodności CRA z ustawą o ochronie prywatności”. Chambers wezwał również minister finansów Marie-Claude Bibeau do sprowadzenia RCMP.
„Ponad 190 milionów dolarów zostało niewłaściwie wypłaconych oszustom z powodu naruszenia prywatności w Revenue Canada. Czy minister… wezwie RCMP w sprawie tego naruszenia prywatności, aby podatnicy mogli otrzymać zwrot pieniędzy?” – zapytał.
Jak wynika z dochodzenia przeprowadzonego przez The Fifth Estate/Radio Canada, Kanadyjczycy byli w dużej mierze trzymani w niewiedzy na temat skali strat dla budżetu publicznego, a także słabości CRA w wykrywaniu tych schematów.
Według źródeł, gdy CIBC podniosło czerwone flagi o nietypowym depozycie w wysokości 10 milionów dolarów na konto bankowe klienta, agencja natychmiast próbowała odzyskać pieniądze publiczne.
Z pieniędzy, które CRA niesłusznie wypłaciła, 4 miliony dolarów zostały już przelane do innych banków lub wydane na zakupy. Ale agencja musiała również starać się powstrzymać kolejną płatność w wysokości 10 milionów dolarów, która miała zostać automatycznie wypłacona zaledwie trzy dni później, oraz kolejną na kwotę 20 milionów dolarów w następnym tygodniu.
Agencja w końcu dowiedziała się, iż została oszukana przez wielu innych oszustów korzystających z tego samego fałszywego schematu T4A w 2023 roku.
Według źródeł, CRA niedługo zdała sobie sprawę, iż ma niewiele, jeżeli w ogóle, zasad weryfikacji legalności tych odcinków podatkowych, choćby jeżeli zwroty sięgały dziesiątek milionów dolarów.
W poniedziałkowym e-mailu Kanadyjska Agencja Podatkowa poinformowała, iż dowiedziała się o schemacie wykorzystującym „fałszywe odcinki T4A” w 2023 r., Który skutkował „nieuzasadnionymi zwrotami”. CRA stwierdziła, iż jest świadoma tego, kim są uczestnicy oszukańczego programu i iż „podjęła szybkie działania”, aby go zamknąć.
Agencja twierdzi, iż podejmuje „wszelkie dostępne nam działania egzekucyjne w celu zwrotu tych środków”.
Według źródeł samo oszustwo było z perspektywy czasu zapierające dech w piersiach. Oszust wszedł do Internetu i złożył formularz T4A – używany do zgłaszania niektórych rodzajów dochodów – i zażądał fałszywych zwrotów, zmieniając wiele wcześniejszych zeznań podatkowych. Zeznania podatkowe nie zawierały żadnych nowych dochodów, ale obejmowały duże odliczenia podatkowe, mimo iż podatek nie został zapłacony.
Wkrótce po wykryciu depozytu CIBC w wysokości 10 milionów dolarów, CRA zmieniła swoją politykę, aby zapewnić, iż każdy zwrot tego typu powyżej 50,000 dolarów będzie podlegał dodatkowej kontroli, według źródeł.
Bank CIBC odmówił komentarza w tej sprawie.
W oświadczeniu krytyk NDP ds. dochodów, Niki Ashton, powiedziała, iż to „szokujące”, iż tak wielu Kanadyjczyków doświadczyło naruszenia danych osobowe, a fałszywe zwroty zostały wypłacone oszustom. Ashton twierdzi, iż powinno zostać przeprowadzone dochodzenie parlamentarne w sprawie „niewłaściwego postępowania CRA w sprawie oszustw podatkowych”.
„Kanadyjczycy zasługują na pełne wyjaśnienie tego, co poszło nie tak, jak do tego doszło i jak możemy zapewnić, iż to się nigdy nie powtórzy” – powiedziała.
Wcześniej w poniedziałek Bibeau, minister ds. dochodów, powiedziała, iż „oszustwa są oczywiście niedopuszczalne, ale wierzę, iż agencja ma solidny system”. Zauważyła, iż oszuści często opierają się na danych osobowych, które uzyskują spoza CRA. „Cały czas ciężko pracujemy nad ulepszeniem systemu i mamy pewną zdolność do wykrywania i blokowania oszustw”.