CPK z pierwszą decyzją lokalizacyjną linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.
Spółka odpowiedzialna za budowę nowego lotniska pod Baranowem wyjaśniła, iż odcinek objęty decyzją lokalizacyjną wydaną przez wojewodę mazowieckiego ma długość ok. 1 km, a jego część znajduje się w tunelu w sąsiedztwie stacji Warszawa Zachodnia. Jak podkreślono, ten fragment torów ma najważniejsze znaczenie, ponieważ będzie stanowić wylot z Warszawy w kierunku Lotniska CPK i Łodzi, gdzie realizowane są prace związane z budową tunelu dalekobieżnego. Trasa Warszawa - Łódź to element tzw. linii „Y” Kolei Dużych Prędkości, za budowę której odpowiada spółka CPK.
Członek zarządu CPK ds. kolei Piotr Rachwalski wskazał, iż spółka uzyskała pierwszą z 12 potrzebnych decyzji lokalizacyjnych.
Komplet decyzji środowiskowych
Prace projektowe 140-kilometrowego odcinka linii KDP między Warszawą a Łodzią dobiegają końca. „Spółka CPK złożyła już 8 z 12 planowanych wniosków o decyzję lokalizacyjną – do Urzędów Wojewódzkich w Warszawie i Łodzi. CPK ma też komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) i 9 z 14 decyzji wodno-prawnych, które wydają Wody Polskie” - wyjaśniono.
Odcinek linii kolejowej między Warszawą a Łodzią jako pierwszy objęty został Kolejowym Programem Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Wzdłuż przebiegu tej linii spółka CPK pozyskała - jak przekazano - ponad 151 działek o powierzchni ponad 159 ha. Do programu przystąpiło ponad 95 proc. wszystkich właścicieli zakwalifikowanych do PDN nieruchomości zabudowanych, zlokalizowanych na przebiegu KDP między Warszawą a Łodzią.
Przypomniano, iż w ramach linii KDP Warszawa - Łódź spółka CPK planuje osiem postępowań przetargowych: sześć w zakresie zasadniczych robót budowlanych i dwa obejmujące sterowanie ruchem (SRK) i teletechnikę oraz sieć trakcyjną.
Szybciej z Łodzi do Warszawy
Dzięki nowemu połączeniu między Warszawą a Łodzią czas przejazdu między tymi dwoma miastami ma skrócić się o ok. pół godziny do ok. 40 minut. Z Warszawy na Lotnisko CPK podróżni mają dojechać w mniej niż 20 minut. Po zbudowaniu całego „Y” trasa między Poznaniem a Warszawą ma zająć ok. 1 godz. 40 minut (dziś to jest ok. 2 godz. 20 min), tyle samo ma zająć podróż ze stolicy do Wrocławia.
Spółka przypomniała, iż odcinek Warszawa – Łódź, którego projektowanie uzyskało dofinansowanie UE z instrumentu „Łącząc Europę” CEF 2, ma zostać uruchomiony pod koniec 2032 r., równocześnie z Lotniskiem CPK. Zgodnie z harmonogramem odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone do użytkowania do końca 2035 r. Na inwestycje kolejowe CPK do 2032 r. przeznaczono ponad 76 mld zł, czyli ok. 2/3 obecnego Programu Wieloletniego CPK.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, aby w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Według przyjętego harmonogramu budowa Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

1 godzina temu














