W 2024 roku na rynek UE trafiło około 4,6 miliarda przesyłek o niskiej wartości (do 150 euro) – co oznacza 12 milionów paczek dziennie, czyli dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Wiele z tych produktów nie spełnia unijnych norm, co budzi obawy dotyczące bezpieczeństwa konsumentów, nieuczciwej konkurencji dla unijnych sprzedawców oraz wpływu na środowisko wynikającego z masowego transportu.
Przeczytaj również: Sprawdź, do których szkół średnich w Østfold może aplikować Twoje dziecko!
Unia Europejska walczy z wyzwaniami importu
Aby stworzyć bezpieczny i zrównoważony rynek e-commerce, Komisja Europejska proponuje następujące działania:
Kluczowe inicjatywy UE w zakresie e-commerce
Reforma celna – przyspieszenie wdrożenia reformy Unii Celnej oraz zniesienie zwolnienia z ceł dla przesyłek o niskiej wartości, co pozwoli na sprawniejsze egzekwowanie przepisów i wyrównanie warunków konkurencji.
Wzmocnienie kontroli importowanych towarów – zacieśnienie współpracy między służbami celnymi i organami nadzoru rynku oraz skoordynowane działania na rzecz bezpieczeństwa produktów.
Ochrona konsumentów na platformach internetowych – egzekwowanie przepisów, takich jak Akt o usługach cyfrowych (DSA), Akt o rynkach cyfrowych (DMA), Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) oraz Rozporządzenie o współpracy w zakresie ochrony konsumentów (CPC).
Cyfryzacja nadzoru e-commerce – monitorowanie rynku dzięki Cyfrowego Paszportu Produktu oraz nowych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
Wzmacnianie działań proekologicznych – wdrożenie planu działań na rzecz ekoprojektowania produktów zrównoważonych oraz nowelizacja dyrektywy ramowej w sprawie odpadów.
Podnoszenie świadomości – edukowanie konsumentów i przedsiębiorców o ich prawach i zagrożeniach związanych z e-commerce.
kooperacja międzynarodowa – szkolenia dla partnerów spoza UE w zakresie unijnych norm bezpieczeństwa produktów oraz walka z dumpingiem i subsydiowaniem.
Przeczytaj również: Komisja Europejska wszczyna postępowanie przeciwko Temu: Zarzuty o naruszenie kluczowych przepisów
Przyszłość e-commerce w UE. Co zmieni się w zakupach online?
Około 70% Europejczyków regularnie robi zakupy online, w tym na platformach spoza UE. Chociaż e-commerce niesie liczne korzyści dla konsumentów, firm i gospodarki, rodzi też wyzwania. Nowa inicjatywa Komisji Europejskiej ma na celu zrównoważenie ochrony konsumentów, uczciwej konkurencji i zrównoważonego rozwoju, tworząc bezpieczny i wysokiej jakości rynek e-commerce w UE.
Włącz Radio Wataha- gramy Twoją ulubioną muzykę
Komisja apeluje do państw członkowskich, ustawodawców i przedsiębiorców o współpracę przy wdrażaniu nowych regulacji. Za rok oceni skuteczność podjętych działań i w razie potrzeby zaproponuje kolejne kroki.
Polub nas na facebooku i udostępnij innym nasz post
Źródło: UE/Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji Społecznej, Zdjęcie: pixabay
Przeczytaj również: „Norgespris” i niższy VAT na opłaty sieciowe – Tańszy prąd: Rząd obiecuje stabilne ceny i niższe rachunki