Od ponad roku, uszkodzona podczas powodzi w 2024 roku kładka, czeka na odbudowę. W ubiegłym miesiącu stara przeprawa została rozebrana przez wojsko. w tej chwili nic tam się nie dzieje.
Trudno nie odnieść wrażenia, iż w Lwówku Śląskim czas płynie jakby nieco wolniej, bez presji i pośpiechu, a decyzje dojrzewają powoli, niczym piwo w tankach tutejszego browaru, gdzie zanim nabierze ono mocy, musi swoje odleżeć. Gdy wiosną br. w gminie Stronie Śląskie mieszkańcy już chodzi po odbudowanym moście, w Lwówku Śląskim zniszczona kładka przez cały czas czeka na odbudowę.
Dopiero w dniu 10 października 2025 roku, czyli blisko czterysta dni, po tym jak region nawiedziła powódź, burmistrz Kobiałka ogłosił przetarg na odbudowę kładki nad rzeką Bóbr, w ciągu ulicy Działkowej, stanowiącej przeprawę do ulicy Wyzwolenia, przy której znajdują się Rodzinne Ogrody Działkowe w Lwówku Śląskim.
Kładka została uszkodzona podczas powodzi we wrześniu 2024 r. i od tamtego czasu pozostawała zamknięta dla ruchu.
Całość inwestycji podzielono na etapy. ETAP 1 obejmuje zabezpieczenie istniejących podpór i filarów. ETAP 2, to rozbiórka istniejącej kładki. W zakres ETAPU 3 wchodzi remont podpór obiektu, montaż łożysk pod nową konstrukcję kładki, wykonanie stref przejściowych, wykonanie nawierzchni na dojazdach do obiektu, montaż balustrad zabezpieczających, wykonanie profilowania skarp. Natomiast ETAP 4 obejmuje montaż konstrukcji nośnej przęsła zabezpieczonej antykorozyjnie, wykonanie nawierzchni kładki i montaż balustrad zabezpieczonych antykorozyjnie.
Ogłoszony przez burmistrza przetarg obejmuje wykonanie tylko dwóch etapów. „Przedmiotem niniejszego postępowania jest ETAP 1 i ETAP 3”.
W międzyczasie do Lwówka Śląskiego dotarli żołnierze z 4 Pułk Saperów z Dęblina, który wykonali ETAP 2 robót. Stara przeprawa została rozebrana w połowie października 2025 roku. To definitywnie zakończyło skracanie sobie drogi przez niektórych działkowców, którzy to mimo wielkich barykad postawionych przez burmistrza Kobiałkę, przechodzili po zamkniętym dla ruchu obiekcie.
W ramach ogłoszonego przetargu (ETAP 1 i ETAP 3) gmina zaplanowała zabezpieczone i odnowione przyczółków oraz filarów mostu, które posłużą jako podstawa nowej konstrukcji.
Pierwszy etap obejmuje zabezpieczenie istniejących podpór i filarów, natomiast w ramach trzeciego przewidziano remont podpór, montaż łożysk pod nową konstrukcję, wykonanie stref przejściowych i nawierzchni dojazdowych, montaż balustrad zabezpieczających oraz profilowanie skarp. Obiekt zostanie posadowiony na istniejących kamienno-betonowych ławach fundamentowych, jednak filary nurtowe F1 i F2 zostaną wzmocnione. Wypełnione betonem zostaną również kawerny powstałe w wyniku podmycia konstrukcji. Przyczółki i filary zostaną poddane renowacji, obejmującej piaskowanie, uzupełnianie spoin i drobnych ubytków oraz wykonanie okładzin kamiennych o grubości 5 cm. Dodatkowo wykonane zostaną żelbetowe nisze podłożyskowe, wieńce spinające korony przyczółków oraz kamienne gzymsy i czapy na filarach. Kładka zostanie oparta na płaskich łożyskach statecznych, z dylatacją o szerokości 3 cm pomiędzy konstrukcją a ścianką zapleczną. Dojazdy do obiektu zostaną wykonane z kostki betonowej. Całość zwieńczą obrzeża betonowe. Prace ziemne obejmą również oczyszczenie i profilację przyległych skarp.
27 października 2025 roku poznaliśmy oferty złożone w przetargu. Tych wpłynęło cztery. Opiewają one na kwoty od 922.500 zł do 2.958.222,32 zł.
Kiedy rozpoczną się prace? Na chwilę obecną trudno powiedzieć, bo burmistrz nie wybrał jeszcze wykonawcy.


1 miesiąc temu





