Trwa postępowanie administracyjne dotyczące planowanej instalacji do karbonizacji i zgazowania odpadowych frakcji organicznych w Uboczu.
Postępowanie administracyjne dotyczące planowanej instalacji do karbonizacji i zgazowania odpadowych frakcji organicznych w Uboczu ponownie wraca na biurka urzędników. Sprawa, prowadzona na wniosek spółki Eko Serwis ze Szczecina, przeszła w ostatnich miesiącach długą drogę. Efektem perturbacji stało się przekazanie pełnej dokumentacji Burmistrzowi Gminy i Miasta Lwówek Śląski, który w tej chwili odpowiada za dalsze prowadzenie procedury środowiskowej.
SKO najpierw wyznaczyło Burmistrza Miasta Lubań do rozpatrzenia wniosku z listopada 2024 roku, a następnie – we wrześniu 2025 roku – zmieniło wcześniejsze postanowienie i wskazało jako adekwatny organ Lwówek Śląski, do którego trafiła dokumentacja, co formalnie rozpoczęło kolejną fazę procedowania.
W kolejnych tygodniach Burmistrz Lwówka Śląskiego prowadził czynności wyjaśniające konieczne do ustalenia rzeczywistego zakresu planowanej inwestycji. Najpierw, zgodnie z przepisami k.p.a., wezwano pełnomocnika inwestora do złożenia wyjaśnień dotyczących materiału dowodowego złożonego wraz z wnioskiem. Następnie zwrócono się do Burmistrza Gryfowa Śląskiego o aktualny wykaz stron postępowania oraz potwierdzenie, czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla działki 758/5 w Uboczu pozostaje bez zmian. Odpowiedź nadeszła w listopadzie: dokumenty planistyczne obowiązują, a lista stron została uaktualniona i przekazana do Lwówka.
Pełnomocnik Eko Serwis dostarczył pierwsze wyjaśnienia 20 listopada, jednak po analizie okazało się, iż nie rozwiewają wszystkich wątpliwości. Urząd ponowił więc wezwanie, domagając się przedstawienia danych technicznych projektowanej instalacji, jej nazwy, szczegółowej charakterystyki oraz opisu oddziaływania na poszczególne komponenty środowiska. Jak podkreślono w zawiadomieniu, bez tych informacji nie jest możliwe podjęcie merytorycznego rozstrzygnięcia.
Wobec braku kompletu wymaganych dokumentów oraz konieczności dalszego wyjaśniania stanu faktycznego Burmistrz Lwówka Śląskiego wskazał, iż decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie może zostać wydana w ustawowym terminie. Wyznaczono nowy, przewidywany termin zakończenia postępowania – 31 stycznia 2026 roku. Jednocześnie poinformowano strony o przysługującym im prawie do wniesienia ponaglenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w przypadku stwierdzenia bezczynności lub przewlekłości.
Aktualnie postępowanie trwa i znajduje się na etapie uzupełniania dokumentacji przez inwestora. Od zakresu i jakości złożonych danych zależy, czy urząd będzie mógł przejść do oceny oddziaływania planowanej instalacji na środowisko oraz do podjęcia ostatecznej decyzji administracyjnej. Póki co nie przesądzono ani o kierunku rozstrzygnięcia, ani o tym, czy organ będzie zobowiązany do przeprowadzenia dalszych procedur. Wszystko zależy od tego, kiedy i w jakiej formie inwestor przedstawi wymagane materiały.

1 godzina temu














