Co dalej z CPK? To będzie „trójskok w nowoczesność”

3 miesięcy temu

Nowe koleje
W projekcie kluczową rolę odgrywa modernizacja sieci kolejowej. Tusk zapowiedział, iż nowe koleje nie będą budowane od nowa, by łączyć się w Baranowie. Dzięki temu będzie mniej wywłaszczeń i krzywd związanych z budową. Projekt ma przekształcić Polskę w jedno wielkie megalopolis, łącząc polskie miasta efektywną siecią kolejową. — Ten projekt ma być trójskokiem w nowoczesność — zapowiedział Donald Tusk. Po pierwsze, w projekt ma być włączona cała Polska. — Ten projekt musi uwzględniać wielki skarb, jakim jest Polska regionalna — stwierdził.

Projekt Y
Początek zmian stanowi projekt Y, który połączy Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem. Pociągi na tej trasie mają osiągać prędkość 300-320 km/h, umożliwiając dojazd z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Gdańska w zaledwie 100 minut.

Lotniska regionalne
Drugim elementem projektu jest rozwój sieci lotnisk regionalnych. Tusk podkreślił, iż nie wszyscy marzą o podróży do Baranowa, aby skorzystać z lotniska. — Nie sądzę, by ktoś z Wrocławia czy Szczecina marzył o tym, żeby najpierw dojechać do Baranowa, by móc z lotniska odlecieć — powiedział Donald Tusk na konferencji Dlatego rząd zamierza doinwestować port w Modlinie, który stanie się centrum dla tanich linii lotniczych.

Co z lotniskiem w Baranowie?
Lotnisko w Baranowie ma powstać, choć jego założenia zostały skorygowane. Ma być najnowocześniejsze w Europie i przyjąć 34 mln pasażerów rocznie. Pierwsze samoloty mają odlecieć z niego w 2032 roku. Dodatkowo planowana jest rozbudowa autostrady między Warszawą a Łodzią, z trzecią i czwartą jezdnią.

Zmiany na Okęciu
Lotnisko Okęcie w Warszawie zostanie zmodernizowane i przekształcone w centrum komunikacji przyszłości, uwzględniając technologie bezzałogowe i drony. Po otwarciu lotniska w Baranowie, cały ruch ma być przeniesiony z portu Chopina.

Polskie Linie Lotnicze LOT
Ostatnim elementem „trójskoku” jest rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT. Tusk wyraził nadzieję, iż PLL LOT stanie się firmą na poziomie Lufthansy, z flotą powiększoną do ponad 130 samolotów do 2032 roku. Plan zakłada, iż 50-60% slotów na nowym lotnisku w Baranowie będzie należało do PLL LOT.

Koszty inwestycji
Całkowity koszt inwestycji wyniesie 131 mld zł do 2032 roku. Z tego część lotniskowa pochłonie 42,7 mld zł, a kolejowy projekt Y prawie 80 mld zł.

Idź do oryginalnego materiału