Ciężkie elektryczne ciężarówki w Europie: realne osiągi i wyzwania dekarbonizacji transportu

enerad.pl 1 dzień temu

Zeroemisyjne ciężarówki: jak radzą sobie w realnych warunkach?

W obliczu rosnących wymagań klimatycznych europejskie firmy transportowe coraz częściej testują elektryczne ciężarówki o masie powyżej 30 ton. Najnowszy raport International Council on Clean Transportation (ICCT) przedstawia wyniki analizy 91 takich pojazdów, wykorzystywanych przez członków European Clean Trucking Alliance (ECTA) w trzech modelach operacyjnych: transport multimodalny, quasi-shuttle oraz dystrybucja wielopunktowa.

Kluczowe wnioski z raportu ICCT

  • Zużycie energii: Elektryczne ciągniki siodłowe wykazały zróżnicowane zużycie energii – od 92 do 150 kWh/km – przy czym średnio było ono o 65% niższe niż w przypadku odpowiedników z silnikiem Diesla.
  • Zasięg: Realne zasięgi okazały się wyższe niż deklarowane przez producentów – średnio o 11–19%.
  • Pojemność baterii: Średnia pojemność akumulatorów wyniosła 530 kWh, ale ich wykorzystanie było niskie (średni stopień rozładowania 44%), co negatywnie wpływało na całkowity koszt posiadania (TCO) względem pojazdów dieslowskich.

Jak poprawić opłacalność i wydajność?

Raport sugeruje, iż floty powinny koncentrować się na trasach o wysokich dziennych przebiegach oraz wdrażać efektywne strategie ładowania, pozwalające na głębsze rozładowanie baterii. najważniejsze jest także korzystanie z tańszych taryf energetycznych, np. poza szczytem dobowym.

Najważniejsze praktyki dla flot:

  • Optymalizacja tras pod kątem przewidywalności i częstych możliwości ładowania.
  • Wybór taryf energetycznych korzystnych dla ładowania nocnego lub poza szczytem.
  • Dostosowanie wielkości baterii do rzeczywistych potrzeb operacyjnych, by uniknąć przewymiarowania i niepotrzebnych kosztów.

Wnioski dla rynku transportu w Polsce i Europie

Chociaż elektryczne ciężarówki wciąż są na etapie pilotażowym, wyniki raportu ICCT pokazują, iż w określonych zastosowaniach mogą już dziś konkurować z tradycyjnymi pojazdami pod względem efektywności energetycznej. Kluczowym wyzwaniem pozostaje jednak optymalizacja kosztów i infrastruktury ładowania.

Zobacz również:

  • Dachser wdraża elektryczne ciężarówki eActros 600 do transportu dalekobieżnego
  • 2 mld zł na elektryczne ciężarówki. Ruszył nabór wniosków

Źródło: ICCT Publications

Idź do oryginalnego materiału