Zeroemisyjne ciężarówki: jak radzą sobie w realnych warunkach?
W obliczu rosnących wymagań klimatycznych europejskie firmy transportowe coraz częściej testują elektryczne ciężarówki o masie powyżej 30 ton. Najnowszy raport International Council on Clean Transportation (ICCT) przedstawia wyniki analizy 91 takich pojazdów, wykorzystywanych przez członków European Clean Trucking Alliance (ECTA) w trzech modelach operacyjnych: transport multimodalny, quasi-shuttle oraz dystrybucja wielopunktowa.
Kluczowe wnioski z raportu ICCT
- Zużycie energii: Elektryczne ciągniki siodłowe wykazały zróżnicowane zużycie energii – od 92 do 150 kWh/km – przy czym średnio było ono o 65% niższe niż w przypadku odpowiedników z silnikiem Diesla.
- Zasięg: Realne zasięgi okazały się wyższe niż deklarowane przez producentów – średnio o 11–19%.
- Pojemność baterii: Średnia pojemność akumulatorów wyniosła 530 kWh, ale ich wykorzystanie było niskie (średni stopień rozładowania 44%), co negatywnie wpływało na całkowity koszt posiadania (TCO) względem pojazdów dieslowskich.
Jak poprawić opłacalność i wydajność?
Raport sugeruje, iż floty powinny koncentrować się na trasach o wysokich dziennych przebiegach oraz wdrażać efektywne strategie ładowania, pozwalające na głębsze rozładowanie baterii. najważniejsze jest także korzystanie z tańszych taryf energetycznych, np. poza szczytem dobowym.
Najważniejsze praktyki dla flot:
- Optymalizacja tras pod kątem przewidywalności i częstych możliwości ładowania.
- Wybór taryf energetycznych korzystnych dla ładowania nocnego lub poza szczytem.
- Dostosowanie wielkości baterii do rzeczywistych potrzeb operacyjnych, by uniknąć przewymiarowania i niepotrzebnych kosztów.
Wnioski dla rynku transportu w Polsce i Europie
Chociaż elektryczne ciężarówki wciąż są na etapie pilotażowym, wyniki raportu ICCT pokazują, iż w określonych zastosowaniach mogą już dziś konkurować z tradycyjnymi pojazdami pod względem efektywności energetycznej. Kluczowym wyzwaniem pozostaje jednak optymalizacja kosztów i infrastruktury ładowania.
Zobacz również:
- Dachser wdraża elektryczne ciężarówki eActros 600 do transportu dalekobieżnego
- 2 mld zł na elektryczne ciężarówki. Ruszył nabór wniosków
Źródło: ICCT Publications