Ciężarówki wodorowe Daimler Truck przejechały ponad 225 000 km – podsumowanie pilotażu GenH2

enerad.pl 4 dni temu

Ponad 225 000 km bez emisji CO2 – podsumowanie testów GenH2

Niemiecki producent Daimler Truck zakończył pierwszy etap pilotażu ciężarówek wodorowych Mercedes-Benz GenH2. Pięć prototypów, użytkowanych przez firmy Air Products, Amazon, Holcim, INEOS Inovyn oraz Wiedmann & Winz, przejechało łącznie ponad 225 000 km w codziennych operacjach logistycznych na terenie Niemiec i Holandii. Wyniki testów wskazują, iż pojazdy z ogniwami paliwowymi mogą już dziś integrować się z istniejącymi łańcuchami dostaw, oferując szybkie tankowanie (10–15 minut) i zasięgi powyżej 1 000 km.

Kluczowe dane z testów GenH2

  • Średnie zużycie wodoru: 5,6–8 kg/100 km
  • Średnia masa całkowita: 16–34 tony
  • 285 tankowań, łącznie ok. 15 ton ciekłego wodoru
  • Porównywalny zasięg i funkcjonalność do diesla

Gdyby ten dystans pokonały tradycyjne ciężarówki z silnikiem diesla o masie 25,6 t, wyemitowałyby ok. 154 tony CO2 i zużyłyby 58 000 litrów oleju napędowego.

Opinie klientów: praktyczność i niezawodność

Użytkownicy testowych GenH2 podkreślali, iż pojazdy sprawdziły się w codziennej logistyce, a ich obsługa nie różniła się znacząco od diesli. najważniejsze zalety to długi zasięg i szybkie tankowanie, co umożliwia elastyczne planowanie tras.

Pojazd działał niezawodnie przez cały okres testów, a wsparcie techniczne Daimler Truck było bardzo pomocne.” – Thomas Hollad, Transport and Asset Manager Northern Continent, Air Products

GenH2 Truck osiągał ponad 1 000 km na jednym tankowaniu i sprawdził się w codziennym, pięciodniowym cyklu pracy.” – Fabian Duex, Director EU Surface Transportation Operations, Amazon Transportation Services

Napęd wodorowy spełnia nasze wymagania dotyczące ładowności i zasięgu.” – Roger Haschka, Global Category Manager Trucks & Trailers, Holcim Technology Ltd.

Infrastruktura i wyzwania kosztowe

Jednym z głównych ograniczeń pozostaje brak rozbudowanej sieci stacji tankowania ciekłego wodoru. w tej chwili tankowania odbywały się tylko w Woerth am Rhein i Duisburgu. Daimler Truck podkreśla, iż do 2030 r. Europa potrzebuje ok. 2 000 takich stacji, by umożliwić szeroką komercjalizację ciężarówek wodorowych.

Kolejną barierą są wysokie koszty wodoru i ubezpieczenia pojazdów, co utrudnia osiągnięcie konkurencyjnego TCO (Total Cost of Ownership) względem diesla.

Serwis i wsparcie techniczne

Podczas pilotażu Daimler Truck zapewniał dedykowanych opiekunów i serwis w wyspecjalizowanych punktach w Niemczech. Klienci docenili ścisłą współpracę oraz szybkie reagowanie na zgłaszane potrzeby.

Plany na przyszłość: kolejne testy i rozwój produkcji

Jeszcze w IV kwartale 2025 r. ruszy drugi etap testów GenH2 z udziałem kolejnych pięciu klientów. Od końca 2026 roku planowana jest produkcja 100 pojazdów nowej generacji w fabryce w Woerth. Szeroka komercjalizacja ciężarówek wodorowych Daimler Truck przewidziana jest na początek lat 30. XXI wieku, równolegle z rozwojem napędów bateryjnych.

Źródło: Daimler Truck Newsroom

Idź do oryginalnego materiału