„Chlebak” tak gwałtownie nie zniknie. Umowa o przebudowie dworca Poznań Główny nie została podpisana

1 dzień temu

Planowana umowa między kolejowymi instytucjami a stronami samorządowymi dotycząca przebudowy Poznania Głównego nie została podpisana w zapowiadanym terminie. Przyczyny to okoliczności organizacyjne i polityczne związane z terminem, ale również potrzeba dopracowania koncepcji i harmonogramu prac oraz wątpliwości finansowe.

Od kilku lat w planach jest gruntowna przebudowa Poznańskiego Węzła Kolejowego, w tym przebudowa (lub budowa nowego) dworca Poznań Główny. To inwestycja, która ma być elementem szerokich zmian układu torowego i obsługi pasażerów.

Umowa miała zostać podpisana w ubiegłym tygodniu, tak się jednak nie stało. W ostatniej chwili odwołano jej podpisanie.

Co się wydarzyło? Dlaczego umowa nie została podpisana?

Jednym z powodów była konieczność udziału jednego z wiceministrów w Warszawie na obchodach dwulecia rządu.

W wypowiedziach lokalnych decydentów pojawia się też argument, iż przed podpisaniem porozumień konieczne jest dopracowanie koncepcji i szczegółowej dokumentacji projektowej. Strony chcą mieć pewność, iż zakres prac, harmonogram i odpowiedzialności są jasno określone, zanim zostanie złożony podpis.

Innym czynnikiem są też wątpliwości finansowe i skala kosztów. Koncepcja nowego dworca wiąże się z bardzo wysokimi kosztami. Pojawiały się szacunki rzędu kilku miliardów złotych. Ministerstwo Infrastruktury i PLK deklarowały, iż plany będą analizowane pod kątem finansowania, dopóki nie ma jasnego modelu finansowania, decyzje inwestycyjne i podpisanie umów mogą być odwlekane.

Idź do oryginalnego materiału