Chiny na czele rewolucji autonomicznej jazdy: innowacje, modele i ceny

1 tydzień temu

Chiny odgrywają kluczową rolę w globalnym rozwoju technologii autonomicznej jazdy, łącząc sukcesy w dziedzinie pojazdów elektrycznych z zaawansowanymi systemami opartymi na sztucznej inteligencji. Wspierane przez silne inwestycje rządowe oraz dynamicznie rozwijający się sektor technologiczny, chińskie firmy takie jak XPeng Motors, Huawei oraz Nio nie tylko konkurują na rodzimym rynku, ale także zdobywają uznanie na arenie międzynarodowej.

XPeng Motors: Innowacje w przystępnej cenie

XPeng Motors, założona w 2014 roku, gwałtownie stała się liderem w dziedzinie pojazdów elektrycznych i autonomicznych. Firma koncentruje się na integracji zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, które naśladują ludzkie wzorce jazdy.

Najnowszy model XPeng, Mona M03, jest dostępny w cenie od 119 800 juanów (około 16 800 USD, czyli około 70 000 PLN). Wersja „Max” tego pojazdu kosztuje 155 000 juanów (około 21 700 USD, czyli około 90 000 PLN). Mona M03 oferuje funkcje takie jak samodzielne parkowanie oraz autonomiczna jazda na znanych trasach, co czyni go przystępną cenowo alternatywą dla bardziej luksusowych modeli.

Huawei: Luksus i zaawansowana technologia

Huawei, znany głównie z technologii telekomunikacyjnych, intensywnie inwestuje w sektor motoryzacyjny, wprowadzając innowacyjne rozwiązania w dziedzinie autonomicznej jazdy. Wspólnie z producentem Seres, Huawei opracował model Aito M9 – flagowy SUV dostępny w wersjach hybrydowej (EREV) i elektrycznej.

Ceny tego pojazdu wynoszą od 469 800 do 569 800 juanów chińskich (około 65 750 – 79 750 USD, czyli około 270 000 – 330 000 PLN). Aito M9 łączy luksusowe wykończenie z zaawansowanymi technologiami autonomicznymi, demonstrując zdolności Huawei do innowacji pomimo wyzwań związanych z sankcjami.

Nio: Nowe marki i globalna ekspansja

Nio, założona w 2014 roku przez Williama Li, wyróżnia się jako producent luksusowych pojazdów elektrycznych. Firma znana jest z innowacyjnego systemu wymiany baterii, który pozwala na szybką wymianę akumulatora w ciągu trzech minut. Co istotne, auta Nio mogą wjeżdżać i opuszczać stacje wymiany baterii zupełnie autonomicznie, bez żadnego udziału kierowcy. Modele Nio wykorzystują zaawansowane technologie autonomicznej jazdy, w tym system Nio Pilot 3.0.

Nio wprowadziło ostatnio auto pod nową marką. To model Onvo L60, dostępny w cenach od 206 900 do 255 900 juanów (około 29 250 – 36 300 USD, czyli około 120 000 – 150 000 PLN).

Kolejnym nowym modelem jest Firefly, samochód wielkości Mini, oferowany w cenie od 148 800 juanów (około 20 394 USD, czyli około 84 000 PLN).

Onvo L60 umożliwia półautonomiczną jazdę na poziomie 3 w ruchu miejskim, co oznacza, iż pojazd może samodzielnie poruszać się po zatłoczonych drogach, monitorując otoczenie i reagując na dynamiczne zmiany sytuacji. Z kolei Firefly oferuje podstawowy poziom autonomii z funkcjami adaptacyjnego tempomatu i asystenta pasa ruchu, co czyni go idealnym wyborem dla osób szukających ekonomicznych, ale nowoczesnych rozwiązań.

Firma planuje także ekspansję na rynki europejskie, gdzie wprowadzi nowe marki i modele, aby sprostać różnorodnym potrzebom klientów.

Chiny jako lider autonomicznej motoryzacji

Chińskie firmy, takie jak XPeng, Huawei i Nio, wyznaczają trendy w rozwoju autonomicznych pojazdów, łącząc zaawansowaną technologię z konkurencyjnymi cenami. Wspierane przez dynamicznie rozwijający się sektor technologiczny oraz inwestycje rządowe, Chiny umacniają swoją pozycję jako lidera globalnej rewolucji w dziedzinie autonomicznej jazdy. Dzięki temu kraj ten odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości motoryzacji, oferując konsumentom bezpieczne, efektywne i innowacyjne rozwiązania.

Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału