Chiny liderem wdrażania robovanów – Neolix z 10 000 autonomicznymi pojazdami na rynku logistycznym

4 godzin temu

Robovany w akcji: logistyka bez kierowcy

Codziennie po godzinie 20:00, gdy ruch w szanghajskiej stacji kolejowej Futian w Shenzhenie ustępuje, na peronie pojawiają się autonomiczne pojazdy logistyczne zwane robovanami. Poruszają się one wyznaczonym odcinkiem, przewożąc przesyłki z magazynu do punktu przy peronie. Każdy z nich ma pojemność 3 mł i może przewozić do 500 kg ładunku. Gdy pojazdy zatrzymują się, pracownicy firmy SF Express – jednego z największych chińskich operatorów kurierskich – przejmują paczki i umieszczają je w pociągach metra, które przewożą je do centralnego centrum logistycznego.

Robovany poruszają się wolniej niż człowiek – z prędkością nieco wyższą od marszu – i wymagają wsparcia personelu przy rozładunku. Mimo to są niezawodne w zamkniętych środowiskach, takich jak stacje metra, gdzie systemy nawigacji autonomicznej działają sprawniej niż na publicznych drogach.

Chiński lider: Neolix osiąga milowy krok

Firma Neolix, z siedzibą w Pekinie, ogłosiła w październiku 2025 roku, iż wprowadziła na rynek 10 000 robovanów – pierwsza na świecie firma osiągająca taki poziom wdrożeń autonomicznych pojazdów. Will Zhao, dyrektor operacyjny Neolix, prognozuje, iż liczba ta może wzrosnąć do 10 milionów w ciągu najbliższych 10 lat.

„Algorytmy będą coraz lepsze, a pojazdy szybsze – o ile pozostaną bezpieczne”, stwierdził Zhao w wywiadzie dla Nikkei Asia. Jego zdaniem robovany stanowią pierwszy realny rynek dla pojazdów autonomicznych, ponieważ nie muszą spełniać tak wysokich standardów bezpieczeństwa jak pojazdy z pasażerami.

Presja kosztów w chińskim sektorze e-commerce

W 2024 roku przeciętny mieszkaniec Chin otrzymał w ciągu roku ponad 100 paczek, co czyni ten kraj największym na świecie rynkiem e-commerce. Niska cena dostawy – często poniżej 1 dolara – zmusza firmy kurierskie do walki o skalę, co prowadzi do drastycznego obniżania marż zysku. W pierwszym półroczu 2025 roku firmy takie jak ZTO Express, YTO Express, SF Holding czy JD Logistics zgłosiły spadek zyskowności.

W tej sytuacji logistyka autonomiczna staje się atrakcyjnym rozwiązaniem. SF Express w czerwcu br. posiadało już 1 800 robovanów. Do współpracy z Neolix dołączyły również China Post oraz JD Logistics, które testują pojazdy m.in. w Shenzhen.

Korzyści z lokalnego łańcucha dostaw

Chińskie firmy produkujące robovany korzystają z dojrzałego krajowego łańcucha dostaw. Ceny czujników LiDAR – kluczowych dla nawigacji autonomicznej – znacznie spadły dzięki konkurencji wśród chińskich producentów. Chińskie firmy są również liderami w produkcji akumulatorów i gwałtownie rozwijają kompetencje w zakresie układów scalonych do systemów autonomicznych.

Brak konieczności wyposażania pojazdów w miejsca dla kierowców pozwala obniżyć koszty choćby o 20–30% w porównaniu do tradycyjnych pojazdów dostawczych. „Nie potrzeba kabiny, klimatyzacji ani głośników”, zaznaczył Zhao, dodając, iż oszczędności są jeszcze większe po uwzględnieniu wynagrodzenia kierowcy.

Wsparcie rządowe i rozwój międzynarodowy

Rząd chiński, w ramach strategii prezydenta Xi Jinpinga „przywództwa w technologiach przyszłości”, aktywnie wspiera rozwój pojazdów autonomicznych. Pekin wydał Neolixowi pierwsze w kraju pozwolenie na robovany w 2021 roku. W 2024 roku Qingdao zezwoliło na testy na 121 ulicach w ośmiu dzielnicach, a Shenzhen ogłosiło możliwość działania autonomicznych pojazdów na trasach łączących różne dzielnice.

Neolix planuje również ekspansję zagraniczną. Firma ogłosiła próby w Incheon (Korea Południowa) i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a także wyraziła optymizm co do Japonii, gdzie rząd zapowiedział „intensywne testy” robotów dostawczych w ciągu najbliższych trzech lat. Zhao przewiduje, iż do końca 2025 roku zamówienia zagraniczne przekroczą 1 000 pojazdów.

Wyzwania i perspektywy

Mimo dynamicznego wzrostu, robovany przez cały czas nie zastępują motocykli na ostatnim odcinku dostawy (tzw. last mile) – nie potrafią np. dostarczać paczek bezpośrednio pod drzwi czy sortować przesyłek. Ponadto lokalne władze są niechętne zezwalaniu na ich działanie na autostradach ze względu na ryzyko wypadków.

Inwestorzy jednak wierzą w potencjał rynku: Neolix zebrał 1 miliard juanów (ok. 140 mln USD) w lutym 2025 roku i przygotowuje kolejną, większą rundę finansowania, która może poprzedzać debiut giełdowy w Hongkongu już w 2026 roku. Konkurencja również się rozwija – Zelostech, wspierane przez Ant Group (grupa Alibaba), właśnie zebrało 100 mln USD.

Na arenie globalnej amerykańskie firmy, takie jak Starship czy Nuro, również rozwijają rozwiązania autonomicznej dostawy, choć na mniejszą skalę. Neolix liczy jednak na przewagę wynikającą z ogromu chińskiego rynku, gotowości firm logistycznych do adopcji technologii oraz wsparcia państwowego.

Źródła:

Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału