Dynamiczny rozwój chińskiego rynku EV
Chiński sektor pojazdów elektrycznych (EV) przeżywa okres intensywnego wzrostu. Samochody są coraz tańsze, konsumenci chętniej decydują się na ich zakup, a oferta producentów stale się poszerza. Na rynku funkcjonuje w tej chwili około 50 czołowych producentów EV, oferując szeroki wybór modeli nie tylko od Tesli, ale przede wszystkim od lokalnych firm.
Wojny cenowe i presja finansowa
Silna konkurencja doprowadziła do tzw. wojny cenowej, w której producenci regularnie obniżają ceny, próbując zdobyć nowych klientów. Skutkiem jest coraz trudniejsza sytuacja finansowa wielu firm – niektóre mają już problemy z terminowym regulowaniem płatności wobec dostawców i zwracają się o wsparcie do państwowych banków, by móc kontynuować produkcję.
Zjawisko „involution” i reakcja władz
W Chinach narasta zjawisko określane jako „involution” – cykl nadmiernej konkurencji prowadzący do deflacji i spadku rentowności. Władze chińskie rozpoczęły kampanię mającą na celu ograniczenie tego procesu, jednak jak dotąd nie przyniosła ona oczekiwanych rezultatów.
W czerwcu 2025 roku siedemnastu chińskich producentów, w tym BYD – największy na świecie producent EV – zobowiązało się do regulowania płatności wobec dostawców w ciągu 30 dni od otrzymania części. Z raportów wynika jednak, iż zobowiązania te nie zostały jeszcze w pełni wdrożone, a jedynie trzy państwowe firmy opracowały plany płatności.
Prognozy dla branży i zagrożenia
Według prognoz firmy doradczej AlixPartners, do 2030 roku jedynie około 15% z 129 obecnych na rynku marek EV w Chinach będzie rentownych. Pozostałe firmy mogą przetrwać jedynie dzięki wsparciu inwestorów dysponujących dużym kapitałem.
„To wyścig o dominację, a nie o rentowność.” – Bill Russo, prezes Automobility
Obawy Pekinu budzi również fakt, iż producenci EV coraz częściej korzystają z kredytów państwowych banków, by budować nowe fabryki i wprowadzać na rynek jeszcze bardziej zaawansowane modele. Przykładem jest luksusowy SUV Fangchengbao Bao 8 marki BYD, wyposażony m.in. w drona startującego z dachu pojazdu i przesyłającego obraz do telefonu kierowcy.
Wpływ na inne branże i gospodarkę
Ekonomiści wskazują, iż problem nadmiernej konkurencji i deflacji dotyka również inne sektory chińskiej gospodarki – stal, baterie czy petrochemię. Ewentualny kryzys w branży pojazdów elektrycznych może mieć szerokie konsekwencje gospodarcze, zarówno dla Chin, jak i globalnych rynków.
Źródło: Futurism