Ładowarki dla „elektryków” na kościelnych parkingach. Diecezja lubelska w stronę „Laudato si”

1 tydzień temu

Niebawem na parkingach przy kościołach parafialnych archidiecezji lubelskiej staną ładowarki dla samochodów elektrycznych. Kuria Metropolitalna uzasadnia tę decyzję „troską o planetę” i ekologicznym zwrotem, jaki zaprowadził w Kościele papież Franciszek, choć podobny ruch wymuszają również ostatnie zmiany prawne. Energia, jaka dotrze do samochodów tego typu i tak pochodzić będzie z polskiej sieci energetycznej, w której niewielki udział ma tak atom, jak i odnawialne źródła energii.

Kanclerz lubelskiej kurii ks. Adam Jaszcz poinformował PAP, iż na parkingu przy kościele św. Maksymiliana Kolbego w Lublinie jest 70 miejsc postojowych i dwa z nich zostaną zaopatrzone w stację ładowania samochodów elektrycznych.

– Decyzja ta została skonsultowana z mieszkańcami parafii i pozytywnie zaopiniowana przez radę parafialną, a w całej inwestycji pomoże kuria. Planujemy też podobne rozwiązania na innych parafialnych parkingach – powiedział ks. Jaszcz. Kapłan dodał, iż budowa stacji ładowania rozważana jest m.in. przy kościele św. Michała Archanioła.

Jak zauważył kanclerz, „troska o planetę”, która jest naszym wspólnym dobrem, to istotny element w przekazie ewangelicznym i w nauczaniu Kościoła. Duchowny – mimo znanych wad samochodów elektrycznych – wskazywał na nie, jako „przyszłościową alternatywę dla pojazdów spalinowych”.

Radca prawny z kancelarii Octo Legal Filip Opoka podał, iż zgodnie z przyjętą w grudniu 2021 r. nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych do 1 stycznia 2025 r. istniejące budynki niemieszkalne, z którymi związane jest więcej niż 20 stanowisk postojowych, wyposaża się w co najmniej jedną ładowarkę. Nowelizacja zobowiązuje właścicieli i zarządców nieruchomości także do wyposażenia parkingów w koryta umożliwiające wprowadzenie do nich kabli elektrycznych dla potrzeb późniejszego montażu punktów ładowania przy co najmniej 20 proc. stanowisk postojowych.

W odniesieniu do nowych budynków mieszkalnych, niemieszkalnych i poddawanych poważniejszym remontom – poinformował ekspert – nowelizacja wprowadziła obowiązek projektowania i budowania tak, by ułatwić parkowanie przy nich pojazdów elektrycznych. Wszystkie stanowiska postojowe w budynkach mieszkalnych powinny być wyposażone w koryta umożliwiające wprowadzenie do nich kabli elektrycznych dla potrzeb późniejszego montażu punktów ładowania.

Z kolei w budynkach niemieszkalnych wymagana jest instalacja co najmniej jednej ładowarki i koryt umożliwiających wprowadzenie do nich kabli elektrycznych dla potrzeb późniejszego montażu punktów ładowania przy co najmniej 20 proc. stanowisk postojowych.

Pod koniec października 2024 r. w Polsce było zarejestrowane łącznie 76 240 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych – wynika z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności.

Według licznika przez 10 miesięcy 2024 r. liczba samochodów elektrycznych zwiększyła się o 19 763 sztuki, tj. o 5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2023 r.

Z tego samego raportu wynika, iż pod koniec października 2024 r. na 4528 stacjach ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce funkcjonowały 8184 ogólnodostępne punkty ładowania.

(PAP)/oprac. FA

Samochody elektryczne trują rzeki w większym stopniu niż spalinowe

Elektro-mobilna klęska UE. Giganci motoryzacyjni mówią nie „elektrykom” i wracają do produkcji „spaliniaków”

Idź do oryginalnego materiału