CATL ujawnia Naxtra: pierwszy na świecie akumulator sodowo-jonowy już w produkcji

enerad.pl 1 dzień temu

Nowa era technologii: Naxtra, Freevoy i druga generacja Shenxing

21 kwietnia 2025 roku, podczas inauguracyjnego Super Tech Day, CATL oficjalnie zaprezentowało trzy nowe produkty. Były to: Freevoy Dual-Power Battery, Naxtra – pierwszy na świecie masowo produkowany akumulator sodowo-jonowy oraz druga generacja Shenxing Superfast Charging Battery. Premiera ta oficjalnie wprowadza branżę w erę „Multi-Power”.

Akumulator Naxtra: nowe standardy dla sodowo-jonowej technologii

Naxtra to pierwszy na świecie akumulator sodowo-jonowy, który jest produkowany masowo. Dzięki wykorzystaniu sodu, materiału o dużej dostępności i bezpieczeństwie, zmniejsza zależność od zasobów litu i wzmacnia fundamenty technologii odnawialnych źródeł energii.

Akumulatory Naxtra dostępne są w dwóch wariantach: dla samochodów osobowych oraz jako zintegrowane akumulatory 24V do ciężkich pojazdów użytkowych. Oba modele pracują w pełnym zakresie temperatur od -40°C do +70°C. Akumulator osobowy zachowuje 90% użytecznej mocy przy temperaturze -40°C i 10% poziomie naładowania.

Naxtra osiąga gęstość energii 175Wh/kg, co jest rekordem wśród akumulatorów sodowo-jonowych i porównywalne z technologią LFP. Pozwala to osiągnięcie zasięgu do 500 kilometrów i żywotności przekraczającej 10  tys. cykli ładowania, znacząco obniżając koszty eksploatacyjne. Dzięki eliminacji czynników sprzyjających spalaniu, akumulator oferuje „wewnętrzne bezpieczeństwo”.

Akumulator Naxtra 24V: wydajność i ekologia dla ciężkich pojazdów

Zintegrowany akumulator 24V do ciężkich pojazdów oferuje żywotność ponad 8 lat. Redukuje on całkowite koszty cyklu życia aż o 61% w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Umożliwia głębokie rozładowanie, uruchamianie w temperaturze -40°C oraz start po roku nieaktywności.

Dzięki tym adekwatnościom produkt ten może wprowadzić sektor pojazdów ciężkich w erę bez ołowiu, gdzie pojazd i akumulator starzeją się w jednym tempie.

Freevoy Dual-Power Battery: rewolucyjna architektura dla nowych wyzwań

Freevoy Dual-Power Battery posiada dwie osobne strefy energetyczne, które mogą działać niezależnie od siebie. Dzięki temu bateria zapewnia:

  • podwójną ochronę przed niekontrolowanym wzrostem temperatury (tzw. termiczną ucieczką ciepła) – zwiększającą bezpieczeństwo w ekstremalnych warunkach.
  • dwa osobne układy wysokiego napięcia – co zwiększa elastyczność zasilania różnych systemów w pojeździe,
  • dwa osobne układy niskiego napięcia – pozwalające na niezależne zasilanie mniej wymagających urządzeń,
  • podwójną budowę – zwiększającą bezpieczeństwo,
  • dwa niezależne systemy zarządzania temperaturą – chroniące baterię przed przegrzaniem lub wychłodzeniem,

Technologia samokształtującej się anody zwiększa gęstość objętościową energii o 60%. Umożliwia to większy zasięg bez zwiększania rozmiaru baterii, osiągając ponad 1000Wh/l przy zastosowaniu z systemami NCM.

Technologie rozbudowy zasięgu: trzy rozwiązania chemiczne

Podczas prezentacji pokazano trzy kombinacje technologiczne Freevoy:

  • Sodium-LFP Dual-Power Battery – łączy technologię Naxtra z LFP, oferując wyjątkową wydajność w niskich temperaturach oraz zwiększony zasięg.
  • LFP-LFP Dual-Power Battery – wykorzystuje drugą generację Shenxing i anodę LFP, osiągając do 1000 km zasięgu w samochodach o rozstawie osi 3 metry.
  • NCM-LFP/NCM-NCM Dual-Power Battery – zapewnia szczytową moc ładowania 12C i zasięg przekraczający 1500 km w pojazdach osobowych.

Freevoy umożliwia dopasowanie systemu chemicznego do stylu jazdy i potrzeb użytkownika.

Shenxing drugiej generacji: rekordowe ładowanie

Druga generacja akumulatora Shenxing to pierwszy na świecie akumulator LFP z zasięgiem 800 km i szczytową szybkością ładowania 12C. Oferuje moc szczytową 1,3 MW, zapewniając 2,5 km zasięgu na sekundę ładowania.

W temperaturze -10°C ładowanie od 5% do 80% SOC zajmuje 15 minut. Nowa wersja utrzymuje wysoką moc choćby przy niskim stanie naładowania i w trudnych warunkach temperaturowych.

Multi-Power Era: przyszłość energetyki według CATL

Rozwiązania CATL będą wykorzystywane nie tylko w samochodach osobowych, ale także w autobusach, ciężarówkach, samolotach, statkach oraz zastosowaniach przemysłowych i komercyjnych. Firma przyspiesza tym samym rozwój baterii solid-state oraz pełną industrializację energii odnawialnej.

Zobacz również:

Źródło: CATL (komunikat prasowy) oprac. własne.

Idź do oryginalnego materiału