Była najważniejszą droga w kraju. Dziś popada w ruinę. "Bez żadnych funduszy na jej remont"

1 dzień temu
Zdjęcie: FOT. TOMASZ FRITZ / Agencja Wyborcza.pl


Droga wojewódzka numer 944, niegdyś perła polskiej infrastruktury, dziś wymaga gruntownego remontu. Zmarginalizowana przez fragment ekspresówki, powoli popada w ruinę. Nie tylko brakuje funduszy na odbudowę tej legendarnej trasy; samorządy zniechęca także szereg trudnych do załatwienia formalności.
Kiedyś DW 944 była szlakiem łączącym najważniejsze punkty na mapie południowej Polski, pełniąc funkcję drogi krajowej numer 1. Jej trasa od Bielska-Białej do Cieszyna i dalej do granicy z Czechami stanowiła kręgosłup komunikacyjny regionu, który po oddaniu do użytku ekspresówki S52, zatracił swoje znaczenie. Poniższa historia rysuje obraz traktu, który mimo swojej glorii w przeszłości, dziś walczy z problemami wynikającymi z braku funduszy i zainteresowania ze strony lokalnych władz.


REKLAMA


Zobacz wideo Mistrzowskie ratowanie 40-tonowej ciężarówki na S19. O krok od tragedii


DW 944 zniknęła z radarów samorządów. Gorący kartofel, którego nikt nie chce
Odkąd nowo wybudowana droga ekspresowa S52 przejęła główny ruch z DW 944, trasa zniknęła z radarów samorządów. Powód jest oczywisty.


[…] z roku na rok droga DW 944 jest w coraz gorszym stanie. Początkowo jej utrzymanie zostało scedowane na lokalne samorządy, ale to zadanie przerastało finansowe możliwości gmin. Otrzymali zniszczoną drogę, bez żadnych funduszy na jej remont i utrzymanie


- mówiła posłanka Małgorzata Pępek w swojej interpelacji z 2021 roku. Trasa z Bielska-Białej do Cieszyna, ostatecznie uzyskała status drogi wojewódzkiej DW 944. Problemu to jednak nie rozwiązało. przez cały czas wymaga ona gruntownego remontu.


Droga wojewódzka 944 odzyska dawny blask? Koszt remontu, bagatela 300 milionów złotych
Dlaczego DW 944 tak długo czeka na remont? Odpowiedź jest banalna. Na przeszkodzie stają kwestie finansowe. Mimo iż trasa liczy zaledwie 22,9 kilometra, koszty jej odnowienia sięgają gwiazd — szacunkowo mówi się o 300 milionach złotych, z czego sam remont 13-kilometrowego odcinka od Skoczowa do granicy z Bielskiem-Białą może pochłonąć aż 165 milionów złotych. Zebranie niezbędnych środków to jednak dopiero początek wyzwań. Bartłomiej Sabat, wicemarszałek województwa śląskiego, wskazuje na kolejną przeszkodę: konieczność uregulowania kwestii własnościowych 191 działek wzdłuż DW 944, w tej chwili należących do gmin Skoczów i Jasienica. Proces przenoszenia własności jest w tej chwili rozpatrywany przez Sądy Rejonowe w Cieszynie i Bielsku-Białej. Rozstrzygnięcia są oczekiwane najwcześniej pod koniec 2024 roku, a to i tak scenariusz optymistyczny.


Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach przewiduje, iż termin zakończenia procesu regulacji pasa drogowego to koniec 2024 roku


- powiedział Bartłomiej Sabat, cytowany przez portal samorządowy. Po uregulowaniu kwestii prawnych związanych z własnością terenu, konieczne będzie przygotowanie szczegółowej dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi, co obejmie także przejęcie dodatkowych działek — aż 267. Ma to umożliwić poszerzenie trasy o ponad 15 metrów.


W ramach rozbudowy DW 944 niezbędna jest pełna wymiana konstrukcji jezdni, budowa kanalizacji deszczowej oraz budowa drogi pieszo-rowerowej. W ramach inwestycji konieczne będzie również wykonanie robót polegających na przebudowie sieci, przebudowie istniejących zjazdów i przepustów


- dodaje wicemarszałek województwa śląskiego w rozmowie z dziennikarzami portalu bielsko.biala.pl. Lista wyzwań jest więc długa, co wskazuje, iż pełny remont DW 944 może zająć jeszcze wiele lat.


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału