BYD przyspiesza elektryfikację Europy
Chiński producent samochodów elektrycznych BYD ogłosił, iż w ciągu najbliższego roku rozpocznie budowę sieci stacji ładowania w Europie. Informację przekazała w Brukseli wiceprezes firmy, Stella Li. w tej chwili BYD posiada już rozwijającą się sieć tego typu ładowarek w Chinach. Tam pierwsze stacje podłączono już do sieci energetycznej – łącznie 500 jednostek w ponad 200 miastach.
Pięć minut zamiast godzin
Według zapewnień BYD, nowe ładowarki umożliwią uzupełnienie 400 kilometrów zasięgu w zaledwie 5 minut. Oparta na 1000-woltowej architekturze technologia ma zrewolucjonizować podejście do ładowania pojazdów elektrycznych. Jak wskazuje Stella Li, ultraszybkie ładowanie „zmienia zasady gry” i ma przekonać kolejnych kierowców do elektromobilności. BYD podkreśla, iż nowe ładowarki będą również przyspieszać proces ładowania starszych typów baterii – skracając czas ładowania choćby o 20–30%.
Europejska ekspansja BYD nabiera tempa
BYD planuje rozpocząć instalację stacji przede wszystkim przy swoich salonach sprzedaży. Firma prowadzi także rozmowy z lokalnymi partnerami w krajach europejskich. Wiceprezes Li podkreśliła, iż celem BYD jest budowa infrastruktury w Europie, z myślą o europejskim rynku:
„Zamierzamy produkować w Europie, by sprzedawać w Europie. Patrzymy długofalowo. Jesteśmy tu, by zostać”.
Producent rozwija też swoje struktury – jeszcze w 2025 roku ma ruszyć zakład produkcyjny na Węgrzech oraz centrum badań i rozwoju i siedziba główna na Europę w Budapeszcie. Do 2030 roku BYD chce być jednym z czołowych graczy europejskiego rynku motoryzacyjnego.
Szybki rozwój sprzedaży w Europie
Sprzedaż pojazdów BYD na europejskim rynku rośnie w tempie 10% miesięcznie. W Belgii firma posiada już 16 salonów dealerskich, w tym trzy zarządzane bezpośrednio przez koncern w rejonie Brukseli. Do końca 2025 roku planuje zwiększyć ich liczbę do 20.
Wyzwania technologiczne związane z megawatowym ładowaniem
Megawatowe ładowarki wymagają ogromnej mocy z sieci energetycznej. Według chińskiego portalu Car News China, instalacja takich stacji nie jest możliwa wszędzie. Duże obciążenie sieci może ograniczać osiągane prędkości ładowania. W praktyce, samochody reklamowane jako zdolne do naładowania 80% baterii w 15 minut, często potrzebują na to około 30 minut lub więcej. Mimo to, BYD postrzega swoją nową sieć jako istotny krok w kierunku powszechnej elektromobilności.
Zobacz również:- 3,5 GWh od BYD dla Grenergy – rekordowa dostawa baterii do Chile
- Elektryki BYD z ultraszybkim ładowaniem za 30 tys. dolarów
- BYD znowu wyprzedza Teslę – sprzedaż BEV w Q1 2025 wyższa o prawie 24%
- BYD prezentuje system Chess Plus dla magazynów energii
Źródło: The Brussels Times, Car News China