Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę z dnia 17 października 2025 r., która przedłuża możliwość korzystania z buspasów przez pojazdy elektryczne aż do końca 2027 roku. Nowelizacja prawa o ruchu drogowym (druk sejmowy nr 1677) zmienia najważniejszy zapis, zastępując datę „1 stycznia 2026 r.” nowym terminem „31 grudnia 2027 r.”. Oznacza to, iż kierowcy aut zeroemisyjnych zachowują istotny przywilej przez kolejne dwa lata.
Znaczenie decyzji dla użytkowników i rynku
Przedłużenie uprawnienia jest szczególnie istotne dla ponad 118 tysięcy właścicieli pojazdów elektrycznych w Polsce. Wcześniejsze weto Prezydenta wobec ustawy z druku 1427 wywołało niepewność w branży elektromobilnej, ale obecna decyzja rozwiewa te obawy.
Podpisana nowelizacja, wprowadzająca przedłużenie możliwości poruszania się samochodów elektrycznych po buspasach to bardzo dobra wiadomość dla rozwoju elektromobilności w Polsce
– Marek Popiołek, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu PSNM
Możliwość jazdy buspasem to efektywna zachęta do wyboru pojazdu elektrycznego, szczególnie w dużych miastach, gdzie czas przejazdu i natężenie ruchu są kluczowe.
Wpływ na elektromobilność i politykę klimatyczną
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, iż utrzymanie tego przywileju jest ważne dla realizacji celów polityki klimatycznej. Udział pojazdów zeroemisyjnych w ruchu drogowym wciąż pozostaje niewielki, a przewidywana dynamika wzrostu do końca 2027 roku nie powinna znacząco obciążyć buspasów.
Znaczenie dla decyzji zakupowych
Badanie EV1000 Fundacji EV Klub Polska pokazuje, iż możliwość korzystania z buspasów to jeden z najważniejszych czynników wpływających na zakup pojazdów zeroemisyjnych. Według najnowszych analiz PSNM oraz licznika elektromobilności prowadzonego przez PSNM i PZPM, w Polsce zarejestrowanych jest w tej chwili 118 208 w pełni elektrycznych aut, z czego 107 931 to warianty osobowe. Wzrost liczby rejestracji rok do roku przekracza 50%. Organizacja PSNM szacuje, iż do końca 2030 roku po polskich drogach będzie jeździło około 700 tysięcy samochodów całkowicie elektrycznych.
Dwuletnie przedłużenie daje nam czas na wypracowanie długoterminowych rozwiązań wspierających elektromobilność. To także okres, w którym samorządy będą mogły monitorować wpływ rosnącej liczby elektryków na przepustowość buspasów i ewentualnie wprowadzać lokalne modyfikacje
– Marek Popiołek, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu PSNM
Jako Fundacja EV Klub Polska wielokrotnie apelowaliśmy do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Infrastruktury o przedłużenie możliwości korzystania przez pojazdy elektryczne z buspasów. Ten przywilej pozostaje jednym z najważniejszych pozafinansowych instrumentów wsparcia elektromobilności w Polsce – zwłaszcza dziś, gdy program dopłat „NaszEauto” dobiega końca. Cieszymy się, iż stanowisko branży oraz użytkowników EV zostało wysłuchane i zarówno administracja centralna, jak też Prezydent potwierdzili wsparcie dla transformacji w kierunku dekarbonizacji transportu
– Łukasz Lewandowski, Prezes Fundacji EV Klub Polska
Źródło: PSNM












![Kamery źródłem koszmaru. Prezes UODO nie miał litości. Dodatkowo jeden szczegół pogorszył sprawę. Podpowiadamy co zrobić, by nie powtórzyć tego błędu [PORADNIK]](https://warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2025/12/CCTV-kamera-monitoring.webp)




